یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

جراحان بی‌تجربه در پاکستان سر نوزاد را داخل رحم مادر جا گذاشتند

مقام‌های صحی ایالت سند پاکستان در حال تحقیق در مورد یک جراحی ناشیانه‌اند که در آن، سر یک نوزاد مرده‌به‌دنیا آمده پس از جدا شدن از بدنش، داخل رحم زنی جا گذاشته شد.

این زن ۳۲ ساله از یک جامعه قبیله‌ای دورافتاده‌ای بود و ابتدا او را به شفاخانه خیریه مبلغان در ناحیه چاکرو منطقه تارپارکار بردند. در آنجا سعی شد نوزا در حالت بریچ (breech) را -وضعیتی که در آن جنین سروته شده است یا اندام تحتانی‌اش در پایین رحم قرار دارد- به دنیا بیاورند.

به گزارش ایندیپندینت، مقام‌ها می‌گویند داکتران «بی‌تجربه» در طی سلسله‌ای از تخلفات ادعاشده، ابتدا سعی کردند با بیرون آوردن نیم تنه از رحم، زایمان را طبیعی انجام دهند.

داکتر جومان باهوتو، مدیر خدمات صحی عمومی سند، به روزنامه داون گفته که با این حال، سر جنین در رحم مادر گیر کرد.

بنا بر این گزارش، این جراحی ناشیانه بدون حضور داکتر متخصص زنان یا کارکنان زن مرکز سلامت روستا در چاکرو انجام شد.

سپس این زن را در حالی که هنوز سر جنین داخل رحمش بود، به شفاخانه سیویل در منطقه میتی، حدود ۳۳ کیلومتر دورتر ارجاع دادند.

اما بعد از آنکه خانواده دریافتند که شفاخانه شهر تجهیزات لازم برای درمان او را ندارد، مجبور شدند این زن را به شفاخانه سومی برسانند که این یکی حدود ۲۱۵ کیلومتر دورتر و در نزدیکی شهر حیدرآباد بود.

دومین جراحی در دانشگاه طبی و علوم بهداشتی لیاقت، «ال‌یواچ» (LUH)، انجام شد که در آنجا، داکتران سر جنین را بیرون آوردند و اعلام کردند که زن پس از این مصیبت وحشتناک، سالم است.

گفته می‌شود این مادر در طول این فاجعه به‌شدت از نظر روحی آسیب دیده است و مقام‌ها در حال تحقیق از کارکنان یا اعضای دیگر دانشگاه علوم طبی و بهداشتی لیاقت‌اند تا ببینند هنگامی که بیمار بی‌هوش در شفاخانه خوابیده بود، کسی از او فیلم و عکس گرفته است یا نه. گزارش‌ها حاکی از آن است که این تصاویر آزاردهنده‌ای بعداً در گروه‌های واتس‌اپی محلی به اشتراک گذاشته شدند.

داکتر راحیل سیکاندار، از شفاخانه لیاقت، به روزنامه داون گفته از آنجا که رحم این زن پس از عمل در شفاخانه خیریه آسیب دیده بود، آن‌ها این را زن جراحی کردند.

او گفت: «جان این زن نجات داده شد. باسن و پاهای نوزاد به طور کامل رشد کرده بود اما متاسفانه این نوزاد در حالت بریچ مرده بود.»

داکتر سیکاندرا گفت که سر نوزاد «داخل گیر کرده بود.»

او افزود: «ما تصمیم گرفتیم شکم را با جراحی باز کنیم و سر را بیرون بیاوریم.»

او گفت نوزادان در حالت نشسته (بریچ) معمولاً سالم به دنیا می‌آیند و زنده می‌مانند اما در بعضی موارد، اگر زایمان کامل انجام نشود، مرگ ممکن است طی چند دقیقه رخ دهد.

کمیته‌ای سه نفره مامور شده‌اند تحقیقات در مورد این پرونده را اداره کنند و دو تحقیق جداگانه از دو شفاخانه در دستور کار قرار گرفت.

داکتر باهاتو گفته است: «جنین در وضعیت سفالیک [پایین قرار گرفتن سر] (حالت طبیعی) نبود. از این رو، سر بعد از زایمان طبیعی گیر کرد؛ زیرا این زایمان را دستانی بی‌تجربه انجام دادند.»

او هم‌چنین گفت تحقیقات بدون توجه به جزییات، تایید خواهد کرد که آیا سر از بدن جدا شده یا موضوع «نوزادان دوقلو» در کار بوده است.

این کمیته بازپرسی هم‌چنین وظیفه دارند در مورد تصاویری که در واتس‌اپ منتشر شد، تحقیق کنند.

پرونده سنگین قصور پزشکی ادعاشده، توجه‌ها را به فقدان دسترسی به مراقبت‌های بارداری در روستاها و مناطق دوردست این کشور جلب می‌کند.

بر اساس اعلام یونیسف، پاکستان با ۵۴ مرگ در هر هزار تولد زنده، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر نوزادان در جنوب آسیا را دارد.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …