چهارشنبه , ۱۹ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یونیسف: دوران طفولیت در افغانستان با محرومیت عجین شده است

نگینه نیازمند قریشی

همزمان با گذشت یک سال از حاکمیت دوباره‌ی گروه تروریستی طالبان در افغانستان، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان، یونیسف، می‌گوید که دوره طفولیت در افغانستان با محرومیت عجین شده و حقوق کودکان همه روزه پایمال می‌شود.

داکتر محمدایویا نماینده‌ی یونیسف در افغانستان، در بیانیه‌ای به مناسبت یک سالگی حاکمیت گروه تروریستی طالبان در کشور، می‌گوید که در یک سال اخیر میزان کودکانی نیازمند به کمک‌های بشری فوری، افزایش چشم‌گیری یافته و به هم‌اکنون به سیزده میلیون کودک رسیده است.

این مقام سازمان ملل متحد در افغانستان، در بیانیه خود وضعیت در کشور را ترکیبی از «وحشت و ناامیدی» توصیف کرده، می‌افزاید که یک سال قبل، حدود یک میلیون دختر در دوران لیسه قرار داشتند، خدمات صحی کاراتر بود و از ازدواج دختران زیرسن جلوگیری می‌شد. داکتر محمدایویا تاکید کرده که آینده‌ی کودکان در افغانستان در معرض خطر قرار دارد. او در بیانیه خود گفته است: «نسلی از کودکان افغانستان که در یک مقطع زمانی سرنوشت‌ساز قرار دارند، درحالی‌که دوران طفولیت با محرومیت عجین شده، حقوق‌شان به گونه‌ی روزافزونی پایمال می‌شود و سیزده میلیون تن‌شان به ضرورت به دریافت کمک و حمایت عاجل دارند.» وی هم‌چنین می‌گوید: «سال گذشته در این روزها یک میلیون دختر در لیسه‌ها درس می‌خواندند، زنان کار می‌کردند، سیستم صحی خدمات مورد ضرورت مردم را عرضه می‌کرد، شیوع امراضی مانند سرخکان و اسهال‌ حاد آبگین کم‌تر بود، سیستم‌های آبرسانی کاراتر بود، اقلام غذایی ارزان‌تر بودند، دختران به گونه‌ی بهتری در برابر ازدواج‌های زیرسن محافظت می‌شدند و خانواده‌ها از توانایی بیشتری در تهیه غذا برخوردار بودند.»

با این‌حال، نماینده یونیسف در افغانستان تاکید کرده که این سازمان به فعالیت‌های خود در این کشور ادامه می‌دهد. او با بیان این‌که زنان و کودکان در این کشور با چالش‌های متعددی مواجه‌اند، می‌گوید که پیامش برای زنان و کودکان این است: «در برابر شجاعت و ایستادگی شما تعظیم می‌کنیم، ما شما را می‌بینیم، صدای‌تان را می‌شنویم و همین‌جا در کنار شما می‌مانیم.»

گروه تروریستی طالبان، دقیقاً در همین روز، پانزدهم آگست سال گذشته، با تشدید خشونت‌‌های مسلحانه و کشتارهای بی‌رحمانه، با فرار اشرف‌غنی رییس‌جمهور پیشین، با حمایت پاکستان توانست قدرت را دوباره به دست بگیرد. این گروه، پس از حاکمیت خود، حقوق اساسی و آزادی‌های شهروندان را هدف قرار داده و مانع رفتن میلیون‌ها دختر به مکتب شده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …