پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۹۰درصد شهروندان از «دسترخوان ملی» نان می‌خورد

#کودک‌خبر، کابل: دولت افغانستان برنامه‌ای را برای کمک به خانواده‌های نیازمند و کم‌درآمد راه‌اندازی کرده که برمبنای آن به نزدیک نود درصد شهروندان در سراسر کشور مواد خوراکی توزیع خواهد شد.

این برنامه امروز توسط اشرف‌غنی رییس‌جمهور و دیگر مقام‌های ارشد حکومتی در یک مراسم رسمی در ارگ ریاست‌جمهوری شروع شد.

اشرف‌غنی در آغاز این مراسم گفت که این «برنامه دسترخوان ملی» به منظور پاسخ‌گویی شهروندان به مواد خوراکی راه‌اندازی شده است. او گفت: «مسوولیت یک حکومت پاسخگو این است که وقتی شرایط اضطراری بیاید و خطر گرسنگی مردم را تهدید کند، ما باید مقدار خطر ضایعات را قبول کنیم، اما روز به روز تطبیق این برنامه‌ها بهتر و آسان‌تر می‌شود.»

اشرف‌غنی از بی‌بضاعتی به عنوان یک «فاجعه» یاد کرد و افزود که دولت درد مردم را جدی می‌گیرد و برای رفع آن اقدام می‌کند. او می‌گوید: «امروز روزی است که با افتتاح این برنامه گام دیگری در قرارداد اجتماعی برداشته شد. هدف نهایی ما در سال‌های آینده این است که پول به صورت مستقیم به خانواده‌ها که آدرس، هویت و موقعیت‌شان واضح باشد، برسد.»

رییس‌جمهور ابرازداشت که این برنامه بیشتر توسط شوراهای مردمی به پیش برده می‌شود. او گفت: «طریقه حسابدهی معکوس می‌شود، پس از این دولت نظارت و مردم توزیع می‌کنند، اگر کدام بی‌عدالتی به وجود آید، راه شکایت باز است.»

در همین‌حال، امرالله صالح معاون اول ریاست‌جمهوری، می‌گوید که برنامه دسترخوان ملی در دو مرحله در تمام ولایات تطبیق می‌شود. او گفت: «برنامه دسترخوان ملی در دو مرحله تطبیق می‌شود که مرحله اول آن شامل ۳۴ ولایت،۱۲۳ ولسوالی، ۱۲۸۹۶ قریه و در مجموع ۱،۶۷ میلیون خانواده را در بر می‌گیرد که در مرحله اول مجموع مصارف دسترخوان ملی به ۸۶ میلیون دالر می‌رسد و مواد اولیه هم‌چون آرد، برنج، روغن، لوبیا و صابون دست‌شویی در این مرحله توزیع می‌گردد.»

آقای صالح هم‌چنین افزود که در مرحله دوم نیز ۳۴ ولایت را در بر می‌گیرد که شامل ۲۳۵ ولسوالی، ۲۱۸۴۲ قریه بوده و ۲،۵ میلیون خانواده را احتوا خواهد کرد و بودجه‌ی مرحله دوم ۱۵۸ میلیون دالر است. او تاکید کرد که در مجموع در هر دو مرحله ۹۰ درصد تمام شهروندان افغانستان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

در همین‌حال، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، می‌گوید باوجودی که احتمال می‌رفت وضعیت در نتیجه شیوع ویروس کرونا در کشور شدیداً به وخامت بگرایید، اما دولت افغانستان توانست وضعیت را به خوبی مدیریت کند.

آقای دانش گفت: «ما با توجه به این که تحت فشارهای جنگ و ناامنی از یک‌سو و وضعیت نامطلوب اقتصادی و فقر عمومی از سوی دیگر قرار داشتیم، از هیچ‌گونه آمادگی و امکانات لازم برای مقابله مؤثر با ویروس همه‌گیر کرونا برخوردار نبودیم. برای جلوگیری از شیوع و وخامت اوضاع، مجبور شدیم در ابتدا قرنطین عمومی اعلام کنیم و بر کسب‌و‌کار و فعالیت‌های عادی سکتور عامه و سکتور خصوصی محدودیت‌های وسیعی را اعمال نماییم. این حالت باعث شد که مردم تحت فشار اقتصادی و معیشتی مضاعف قرار بگیرند. بدین جهت در چند مرحله کمک‌هایی از طرف حکومت و هم‌چنین از طرف سکتور خصوصی افغانستان برای مردم مستحق توزیع گردید. اما آنچه انجام شد به هیچ صورت بسنده نبود. ما امیدواریم این بار برنامه دسترخوان ملی در سطح وسیع‌تری نیازهای عاجل اقشار زیادتر مردم را مرفوع بسازد.»

برنامه دسترخوان ملی در حالی راه‌اندازی می‌شود که به گفته رییس‌جمهور، ۹۰ درصد شهروند افغانستان زیر خط فقر قرار دارند.

دولت پیش از این برنامه توزیع نان خشک برای خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند را نیز راه‌اندازی کرده بود، اما ‌آن طوری که برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد بخش زیادی از هزینه‌های اختصاص شده برای توزیع نان خشک، حیف‌ومیل شده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …