چهارشنبه , ۱۹ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

صدا از طریق کمره؛ برگزاری نمایشگاه عکس‌ کودکان کمپ‌نشین در کابل

کودک‌خبر، کابل: یک شهروندان آمریکایی افغان‌تبار، نمایشگاه عکسی از کودکان بی‌جا شده و کمپ‌نشین در کابل برگزار کرده و می‌گوید می‌خواهد از طریق کمره‌ی عکاسی وضعیت کودکان جنگ‌زده را به جهانیان نشان بدهد. این نمایشگاه، امروز جمعه، در خانه‌ فرهنگ افغانستان افتتاح شد.

آریا رووفی که خود و اعضای خانواده‌اش به‌دلیل جنگ از افغانستان آواره شدند، حالا پس از پایان تحصیلاتش در ایالات متحده آمریکا، به افغانستان بازگشته و می‌خواهد از طریق یاد دادن هنر عکاسی به کودکان بی‌جاشده و کمپ‌نشین، به بهبود وضعیت این کودکان کمک کند.

خانم رووفی زمانی که سه سال داشت، با اعضای خانواده‌اش افغانستان را بدلیل جنگ و خون‌ریزی ترک کرده و به ایالات متحده آمریکا رفتند. او که اکنون تابعیت ایالات متحده امریکا را دارد، می‌گوید که همیشه روان و روانش به دلیل وضعیتی که کودکان در افغانستان با آن مواجه هستند، «درد» داشت. خانم رووفی در مراسم افتتاح نمایشگاه «صدا از طریق کمره»، گفت که کودکان در افغانستان با جنگ و خشونت عمرشان را سپری می‌‌کنند و این مساله برای او آزار دهنده است.

این شهروند آمریکایی افغان‌تبار افزود که او تلاش دارد تا از طریق یاد دادن هنر عکاسی به کودکان کمپ‌نشین، آنان و خانواده‌ی‌شان را برای آموزش و پرورش تشویق کند. آریا رووفی گفت با آنکه اکثریت خانواده‌های بی‌جا شده ناشی از جنگ و خشونت از نعمت سواد محروم هستند، اما کودکان‌شان استعدادهای فوق‌العاده‌ی دارند و به‌خوبی می‌توانند هنر عکاسی را یاد بگیرند. او در نظر دارد تا از طریق یاد دادن هنر عکاسی، به کودکان بی‌جا شده جرأت بدهد تا به مکتب بروند و آینده‌ی روشن‌تری را برای خودشان ترسیم کنند.

آریا رووفی کار عکاسی با کودکان کمپ‌های مهاجرنشین را در ایالات متحده آمریکا آغاز کرد. او که در زمینه‌ی تعلیم و تربیه تحصیل کرده می‌گوید که در آنجا با کودکان آواره به صورت رضاکار فعالیت داشت. خانم رووفی افزود که در کمپ‌های مهاجرنشین ایالات متحده آمریکا، عمدتاً با کودکان مهاجران افغانستانی، سوری و آفریقایی سروکار داشت.

در نمایشگاه عکس «صدا از طریق کمره»، بیست‌وچهار قطعه عکس که عمدتا از کودکان کمپ‌های هیوادوال در کابل و کمپ‌ مهاجرین در کاپیسا و پروان گرفته شده به نمایش گذاشته شده‌اند. آریا رووفی می‌گوید در این نمایشگاه عکاس‌هایی که توسط خود کودکان بی‌جاشده گرفته شده نیز به نمایش درآمده‌اند. او گفت این کودکان بیشتر همدیگرشان را سوژه‌ی عکاسی خود قرار داده‌اند.

خانم رووفی گفت: «عکس‌هایی که کودکان گرفته‌اند بیشتر از خودشان گرفته شده‌اند، اما عکس‌هایی که من گرفتم بیشتر تلاش کردم رفاقت، انسانیت، دوستی‌ و فامیلی را نشان بدهم. چون خیلی از کشورها کودکان ما را درست درک نمی‌کنند و فکر می‌کنند که جنگ یک پدیده همیشگی در افغانستان و اگر کودکان افغانستان چیزی هم شدند، مهم نیست. اما من می‌‌خواهم از طریق عکاسی به کودکان افغانستان صدا بدهم و بگویم که این‌ها مثل کودکان امریکایی، آلمانی و اروپایی هستند و این‌ها هم حس دارند و به فامیل‌شان محبت زیاد دارند.» وی تاکید کرد کودکان در جریان عکاسی بیشتر دوست دارند تا رویاها، احساس و رفاقت‌ خود را به نمایش بگذارند.

آریا رووفی می‌گوید که شماری از خانواده‌ها به دلیل فقر و نادارایی، کودکان دختر را به فروش می‌رسانند و یاهم مانع رفتن‌شان به مکتب می‌شوند. او تاکید کرد که تلاش دارد تا از طریق هنر عکاسی، این خانواده‌ها را تشویق کند تا کودکان‌شان را به فروش نرسانند و بگذارند که آنان به مکتب بروند و درس بخوانند.

آریا رووفی درنظر دارد تا عکس‌هایی که توسط خودش و کودکان بی‌جا شده در کمپ‌های مهاجرنشین گرفته می‌شود، در بیرون از افغانستان نیز به نمایش بگذارد. او تاکید دارد که می‌خواهد از طریق عکس صدای کودکان را به جهان بلند کند.

هم‌چنین عبدالخالق میرزایی از دست‌اندرکاران این نمایشگاه، می‌گوید عکاس‌هایی که به نمایش گذاشته شده‌اند، به خوبی وضعیت کودکان بی‌جاشده در کشور را نشان می‌دهد. آقای میرزایی با اشاره به عکسی که در آن یک دختر حدود نه ساله از کودک خردسال دیگر مراقبت و مواظبت می‌کند، می‌گوید که در خیلی از خانواده‌ها وارسی و پرورش یک کودک به دوش کودک دیگر گذاشه می‌شود. به گفته‌ی او، خیلی از کودکان به ویژه کودکان دختر از خردسالی مادر بودن را تجربه می‌کنند.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …