یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۵ راهکار خلاقانه برای پرورش کودکان هوشمند و با استعداد

Surbhi Verma

منبع: MomJunction

#کودک‌خبر، کابل: مغز کودک شما که تازه به دنیا می‌آید، مانند لوحه‌ سنگی بدون نوشته و آماده‌ی انکشاف برای جذب تجارب مختلف است. در خلال رشد و در اثر قرار گرفتن در معرض تجربیات گوناگون دانش و آگاهی کودک نیز رشد می‌کند. مغز کودک در ارتباط با تجربیات و محیط پیرامون رشد می‌کند. آن‌چه که کودک می‌بیند، می‌شنود و لمس می‌کند، بخشی از هوش او می‌شود. حواس پنج‌گانه ارتباط بین سلول‌های مغزی را تحریک می‌کند. هرچه کودک در زندگی روزانه خود، بیشتر در معرض تجربیات متفاوتی قرار بگیرد که حواس پنج‌گانه‌اش را تحریک کند، هوشمند‌تر خواهد شد.

به عنوان مادر و پدر با مسوولیت اگر تمایل دارید تا کودک خود را در بزرگ‌سالی شخصیتی هوشمند، با استعداد و توانمند ببینید، به او آموزش دهید که برای یادگیری از محیط پیرامون خود همیشه آماده باشد. در ادامه این مطلب پنج راهکار خلاقانه برای پرورش کودک هوشمند و با استعداد به شما پیشنهاد شده و کمک می‌کند تا در بزرگ‌سالی فرزندان با هوش و خلاقی داشته باشید.

۱-تعامل باکودکان

محققان می‌گویند کودکانی که با والدین خود در ارتباط و تعامل بیشتری هستند، بیشتر مورد عشق و توجه قرار می‌گیرند، بوسیده می‌شوند، در آغوش گرفته می‌شوند و امنیت روحی و عاطفی را از بزرگ‌سالان پیرامون خود دریافت می‌کنند، رشد مغزی کامل‌تری خواهند داشت. برای رشد مغزی کامل‌تر، این گام‌ها را طی کنید:

  • با کودک صحبت کنید و به حرف‌هایش فعالانه گوش بدهید.
  • گفتگو و لذت بردن از حضور هم‌دیگر سبب می‌شود که کودک امنیت و اطمینان بیشتری حاصل کند و با شما گفتگو کند.
  • تعامل با کودک مغز آن‌ها را برای تجربیات دنیا آماده می‌کند و مهارت‌های تفکر را تقویت می‌کند.
  • می‌توانید به نوبت برای هم‌دیگر کتاب بخوانید. خواندن به همراه هم‌دیگر مهارت‌های ارتباطی و رشد زبانی کودک را بهبود می‌بخشد.

۲-قرار گرفتن در معرض کامل برای توسعه

فعالیت‌هایی برای کودک طراحی کنید که باعث تحریک و رشد هر دو سمت، راست و چپ مغز شود.

  • سمت یا نیم‌کره چپ مغز به منطق، استدلال و زبان اختصاص دارد. نیم‌کره راست هم با هنر و خلاقیت ارتباط دارد. برای پرورش کودک هوشمند، ضروری است او را در معرض تمرینات و تجربیاتی قرار دهید که هر دو نیمکره مغز را درگیر و تقویت می‌کند. پس لازم است هم به فعالیت‌ها و آموزش‌هایی بپردازید که نیم‌کره سمت چپ را تقویت می‌کنند و هم تمرینات و آموزش‌هایی را در نظر داشته باشید که نیم‌کره راست مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • در بازی‌ها و فعالیت‌هایی که کودک به طور روزانه و همیشگی انجام می‌دهد حتماً از بازی‌های چالش‌برانگیز فکری هم استفاده کنید. درگیر کردن فکر و ذهن کودک با حل مسایل می‌تواند باعث افزایش هوشمندی او شود. هوشمندی به معنای توانایی تحلیل وضعیت‌های مختلف و یافتن راه‌حل برای مسایل و چالش‌های مختلف زندگی است.

۳-زمان بازی و تجربه کردن

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌تواند باعث تربیت کودک باهوش شود، بازی و فعالیت‌های عملی است. در زمان‌بندی روزانه کودک، زمانی کافی را برای بازی در نظر بگیرید.

بازی توانایی‌های عاطفی، هوشی، فیزیکی و اجتماعی کودک را می‌سازد و تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آداب معاشرتی و اجتماعی کودکان چگونه رشد می‌کنند؟

۱۰ پیشنهاد برای پرورش کودکان خلاق

چطور کودکانِ کتاب‌خوان پرورش دهیم؟

چطور تفکر خلاقانه‌ی کودکان را گسترش بدهیم؟

زمانی که کودک با هم سن‌و‌سالان خود مشغول بازی و فعالیت‌های گروهی می‌شود، علاوه بر سرگرمی و تفریح، تعامل سازنده، ارتباط برقرار کردن با دیگران، پیدا کردن راه‌حل‌های مشترک و داشتن حس مشترک با دیگری را تجربه می‌کند.

هوش فقط توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی نیست. بلکه زمانی می‌توانید کودک خود را کودک باهوش بنامید که در زمینه‌های مختلف عملی هم توانمند باشد. تمرینات فیزیکی کمک می‌کند گردش خون کودک بهتر انجام شود و سلول‌های مغزی به خوبی تغذبه شوند و کودک قوی‌تر و هوشمندتر شود.

هوش هیجانی هم نوعی از هوش است که در واقع به کنترول عواطف و احساسات و مدیریت صحیح آن‌ها مربوط می‌شود. کودکی که در جمع قرار می‌گیرد و شیوه تعامل با دیگران را یاد می‌گیرد از هوش هیجانی بیشتری برخوردار خواهد بود.

۴-موسیقی را شامل دوره زندگی کودک خود بسازید

حتماً تاکنون توجه کرده‌اید که کودک موسیقی و ترانه را بسیار سریع‌تر از درس مکتب فرا می‌گیرد. این نمونه‌ای از رشد هوش است.

  • موسیقی باعث تقویت حافظه، تمرکز، توجه و یادگیری کودک می‌شود.
  • با شنیدن، صبوری در کودک تقویت می‌شود. در واقع یکی دیگر از مزایای درخشان آشنایی با موسیقی، تقویت توانایی شنیدن و گوش دادن در کودکان است. در نتیجه، زمانی که کودک‌ دقیق و متمرکز گوش دادن را فرا می‌گیرد، مطالب و موضوعات مختلف را هم بهتر درک می‌کند.
  • توانایی کودکی که موسیقی می‌داند در درک ریاضیات و استدلال کردن هم بیشتر می‌شود. در واقع، آموزش موسیقی به کودک باعث می‌شود تا ذهن کودک از نظر انتزاعی تقویت شود و درک بهتری نسبت به تحلیل مسایل ریاضی پیدا کند.

۵-به کودکان اجازه دهید که بازهای کمپیوتری هوشمند انجام دهند

بازی‌های کمپیوتری به طور کلی، بازی‌های مطلوبی نیستند. اما در میان آن‌ها، مواردی وجود دارد که می‌توانند به پرورش کودک هوشمند کمک کنند. مثلاً بعضی از بازی‌های کمپیوتری هم خوشحال‌کننده هستند و هم به ایجاد هماهنگی میان مغز و بدن کمک می‌کنند. برخی بازی‌ها هم قدرت درک و تحلیل کودک را افزایش می‌دهند.

بازی‌های کمپیوتری خشن متداول‌ترین نوع بازی‌های کمپیوتری‌ هستند. هرگز برای کودک‌تان، بازی‌های کمپیوتری خشن تهیه نکنید. این بازی‌ها آثار نامطلوب فراوانی دارند. در خرید بازی کمپیوتری مناسب برای کودک حتماً تحقیقات کافی انجام دهید و بدانید که شاید بازی کردن با کمپیوتر در نظرتان، چیز زیاد مهمی نباشد اما بازی‌های کمپیوتری نامناسب می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی در ذهن و مغز کودک‌تان داشته باشد.

پرورش کودک هوشمند نیاز به آگاهی و مطالعه دارد. پس بهتر است بدانید که هیچ کودکی از ابتدا با گنجینه‌ای از هوش‌ به دنیا نمی‌آید. البته نمی‌توان نقش وراثت را در این زمینه نادیده گرفت، اما باید توجه کنید که هوش به دو شکل ذاتی و اکتسابی رشد می‌کند.

با روش‌های ساده‌ای مانند پیشنهاداتی که در بالا ذکر شد هوشمندی و آگاهی را در کودک تقویت کنید و بزرگ‌سالانی بالغ، هوشمند، پویا و توانمند رشد دهید. با چنین سرمایه‌ای هم زندگی خود را پررونق و زیبا خواهند ساخت و هم برای جامعه و اطرافیانش، همراه و مفید خواهند بود.

 

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …