دوشنبه , ۱۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کرونا به سلامت روانی کودکان آسیب می‌زند: سه راهی که می‌‌توان کمک کرد

منبع: World Economic Forum

#کودک‌خبر، کابل: کودکان هنگامی زمینه‌ی رشد مناسب به‌دست می‌آورند که امنیت لازم داشته باشند، محافظت شوند، مورد حمایت قرار گیرند و همین‌طور در جامعه‌ا‌ی که زندگی می‌کنند، در آن روابط خانوادگی و اجتماعی پایدار باشد. اما، همه‌گیری بی‌سابقه‌ی ویروس کرونا و میزان ابتلای تعداد زیادی از افراد به این بیماری در جوامع مختلف، تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی کودکان شامل سلامت، روند رشد و آموزش، رفتارها و برخوردها با کودکان و همین‌طور امنیت اقتصادی خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

امروز نزدیک به ۹۹ درصد کودکان در جهان، به نحوی با محدودیتی ناشی از شیوع ویروس کرونا درگیر هستند. در شصت ‌درصد کشورها هم ممنوعیت کامل یا جزء رفت‌وآمد یا قرنطینه حاکم است. یک‌ونیم میلیارد کودک هم به‌دلیل شیوع کوید-۱۹ از رفتن به مکتب باز مانده‌اند. این بیشتر برای کودکان فقیر که تنها به غذای روزانه مکتب متکی هستند، یک تراژیدی است.

همه‌گیری ویروس کرونا، بیشتر کودکان کوچک‌تر را در معرض خطرات جدی قرار داده است. زیرا؛ استرس و انزوای ناشی از شیوع ویروس کرونا، می‌تواند بر رشد مغز آنان تاثیر بگذارد و این صدمات ممکن است منجر به پیامدهای جبران‌ناپذیری همراه شود و آسیب‌های آن می‌تواند درازمدت و حتی تا آخر عمر کودک باقی بماند.

در این روزها، بسیاری از کودکان و نوجوانان شاهد فاصله‌ گرفتن خانواد‌های‌شان از هم‌ دیگر، مراقبت از وابستگان مبتلا به بیماری و حتی مرگ عزیزان خود هستند.

در مراحله اولیه همه‌گیری ویروس کرونا، به کمک یونیسف یک‌هزار و هفت‌صد کودک، مادر و پدر، آموزگار و سرپرست کودکان را در ۱۰۴ کشور در باره‌ این که شیوع ویروس کرونا روی زندگی‌شان به ویژه از نگاه سلامت روانی و روحی چه داشته است، مورد بررسی قرار دادیم.

بیشتر بخوانید:

چگونه به کودکان کمک کنیم تا با اضطراب و فشار روحی ناشی از کرونا مبارزه کنند؟

۸ نکته‌ی که برای محافظت از کودکان‌ در برابر ویروس کرونا باید درنظر گرفت

شش توصیه مهم یونیسف برای مراقبت از کودکان در زمان شیوع کرونا

توصیه‌های یک روان‌شناس امریکایی برای مراقبت از کودکان در برابر کرونا

کودکان شامل در این تحقیق به ما گفتند که آنان نگران فاصله‌گیری از خانواده‌ها، دوستان و حتی ابتلا به ویروس و مرگ خود هستند. والدین شامل این تحقیق نیز گفتند که آنان در باره‌ی این که چگونه وضعیت موجود را برای فرزندان‌شان توضیح و به ترس آنان پاسخ دهند، گیج شده‌اند.

نتایج این تحقیق به ما خاطرنشان ساخت که ما به عنوان عضوی از یک جامعه‌ی شامل در جامعه جهانی، در قبال سلامت روانی و رفاه کودکان مسوولیت داریم و همین‌طور از والدین و کسانی که سرپرستی کودکان را به عهده دارند، حمایت کنیم. زیرا؛ والدین کسانی هستند که خود مسوولیت کودکان را به عهده دارند.

ما باید از همین حالا برای انسجام اجتماعی به منظور فراهم‌آوری زمینه برای تامین سلامت روانی و روحی کودکان و نوجوانان وارد عمل شویم و از بهزیستی اجتماعی حمایت کنیم.

در این‌جا سه راهکاری درنظر گرفته شده که با به‌کارگیری آن می‌توانیم از تاثیرات بد و بالقوه‌ی شیوع ویروس کرونا بر سلامت روحی و روانی کودکان و نوجوانان محافظت کنیم.

  • سرمایه‌گذاری‌های فوری از سوی دولت و نهادهای خصوصی در راستای بهبود سیستم‌های بهداشت روانی و اجتماعی به منظور حمایت از کودکان و نوجوانان به ویژه کودکان آسیب‌پذیر و خانواده‌های کم‌درآمد؛
  • طرح برنامه‌ها و پالیسی‌های مشخص خدمات‌رسانی متناسب به نیازمندی‌های خاص کودکان و نوجوانان، به ویژه در مناطقی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارند. یونیسف به عنوان یکی از شرکای کاری ما، در حال حاضر برای تطبیق برنامه‌هایی در جوامع مختلف کار می‌کند تا بتوان حمایت‌های لازم برای تامین سلامت کودکان و کسانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، کار می‌کند. هم‌چنین این نهاد در تلاش است تا زمینه‌هایی را برای درمان کودکانی که از مشکلات روانی ناشی از شیوع کرونا رنج می‌برند، فراهم سازد و به آنان مشوره بدهد. یونیسف با داشتن دفتر در ۱۹۲ کشور، زمینه‌های مختلف آماده‌ی همکاری با دولت‌ها در اجرای طرح‌های حمایت و پشتبانی از کودکان است.
  • سلامت روانی و روحی و هم‌چنین نیازمندی‌‌های کودکان در تمام بحث‌های مربوط به چگونگی مبارزه با ویروس کرونا و اقدامات مهارکننده این ویروس، باید مطرح باشد. در تمام برنامه‌های خود، باید برای سلامت روانی کودکان و نوجوانان مسنجم عمل کنیم و به صورت مستقیم به نیازها و خواست‌های آنان گوش بدهیم و برنامه‌های خدماتی را مبتنی‌بر برآورده‌سازی نیاز کودکان عیار سازیم. همان طوری که جوانان به ما می‌گویند: «هیچ چیز برای ما و بدون ما نیست.»

این اقدامات هزینه‌ی سنگین نمی‌طلبد، اما اگر به طور مناسب و باتوجه عمل نکنیم، پیامد سلامت روان برای نسلی از کودکان و نوجوانان می‌تواند از پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ویروس کرونا، بیشتر شود.

مطلب پیشنهادی

جنین در رحم مادر به طعم غذاها واکنش نشان می‌دهد

پژوهشگران دریافته‌اند جنین در رحم به آنچه مادر می‌خورد واکنش نشان می‌دهد، از بو و طعم سبزیجات …