دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
Mother with baby at home. Newborn

چطور با نوزادان خود بازی کنیم: هفت ایده‌ برای بازی با نوزادان

منبع: HealthLine

#کودک‌خبر، کابل: خیلی اوقات در اوایل روزهای شیرخوارگی در وقت‌های شیردهی، تبدیل کردن لباس و خواباندن بچه، به راحتی می‌توانید تعجب کنید که «من با این نوزاد چه کار می‌کنم.»

برای سرپرستان و مراقبت‌کنندگانی که با مراحل نوزادی آشنایی لازم ندارند، این‌که چگونه نوزادان را سرگرم بسازند، شاید چالش جدی و هولناک به‌نظر برسد. با این‌ همه، با کسانی که حتی نمی‌توانند چشمان‌شان را به جایی متمرکز بسازند، روی‌ پای خود بی‌ایستند و یا این‌که افکار خود را متمرکز سازند که چه کاری باید انجام بدهند، چگونه می‌توانید برخورد کنید؟

دنیایی که نوزادان برای خودشان محدود ساخته، ساده است و از خیلی چیزهای دیگر در این دنیا چشم‌پوشی شده است. بنابراین، برای نوزادان همه‌ چیز جدید و بالقوه است و بازهای روزانه با آنان می‌تواند بسیار ساده باشند. نوزادان توقع بازی‌های پیچیده و داستان‌هایی که باعث برانگیختن احساسات‌شان شوند، از شما نمی‌طلبند بلکه آنها فقط به حضور و توجه شما نیاز دارند.

چه زمانی باید با نوزادان خود به بازی کردن شروع کنیم؟

از اولین لحظاتی که نوزاد خود را در آغوش می‌گیرد، حواس او را به‌خود جلب می‌کنید. آنها به صورت شما نگاه می‌کنند، صدای شما را می‌شنوند و گرمای پوست بدن‌تان را حس می‌کنند. این همان پیوندهای ساده آغازین است که می‌تواند به عنوان «بازی» در نخستین‌ روزهای تولد کودک به حساب بیایند.

در ماه اول ممکن است به نظر برسد که نوزاد شما تمایل بیشتری به شیرخوردن، خوابیدن و یا هم چتل کردن دایپرز یا خالی کردن باد معده خود داشته باشد. همین‌طور شاید متوجه شوید که نوزاد در حال رشد قرار می‌گیرد و سرشان را به سمت صداهای آشنا می‌چرخاند یا سعی می‌کند تا حرکات شما را تعقیب نماید.

تصورش شاید سخت باشد اما نوزاد در ماه دوم وقتی روی شکم خود می‌خوابد، سعی می‌کند که سر خود را نگهدارد تا به اطراف خودش نگاه کند. تا ماه سوم، احتمالاً لبخندهای خوشایند و مداومی را خواهید دید و از نوزادان صداهایی را می‌شنوید که به نظر می‌رسد تلاش دارند با شما ارتباط برقرار کنند.

هرچند آنان قادر نیستند تا با کلمات و جملات به شما بگویند که اوقات خوبی را سپری می‌کنند، اما خوش‌بختانه روزانه علایم و نشانه‌هایی را دریافت می‌کنید که نوزاد شما برای بازی کردن آماده است. هرچند نوزادان زمان بیشتری را در خواب سپری می‌کنند، (برای شش ماه اول، یک نوزاد روزانه بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت به خواب نیاز دارند)، اما شما باید گوش به زنگ باشید که نوزادتان چه زمانی از خواب بیدار می‌شود. هنگامی که نوزاد بیدار است، شما باید بدانید که او چه زمانی پذیرای تعامل با شماست و سپس در برخی از بازها‌ و فعالیت‌های ساده با او مشارکت کنید.

ایده‌هایی برای زمان بازی با نوزادان

۱ـ زمان رویارویی

تامی تایم، یعنی زمانی که نوزاد تازه متولد می‌شود و چند ساعت بعد از تولد، نوزاد را روی شکم مادر قرار می‌دهد، برای اکثر نوزادان توصیه می‌شود. اما این کار توسط کسانی که هنوز درگیر زایمان هستند و به ضرورت‌های مادر و نوزاد رسیدگی می‌کنند، زیاد جالب به نظر نمی‌‌رسد.

بیشتر بخوانید:

چهار چیزی که باید در باره کلیشه جنیستی در اسباب بازی کودکان بدانید

کودکانی که بیشتر بازی می‌کنند، شغل بهتری در آینده خواهند داشت

آموزش با بازی؛ کاری برای تقویت خلاقیت و استقلال شخصیت کودکان

تاثیرات بازی بر رشد کودکان

اما، مدت‌ها پس از تولد، نوزاد را برای چیز متفاوت‌تری روی سینه خود قرار دهید و برایش آهنگ بخوانید. صدای شما نوزاد را ترغیب می‌کند که سر خود را بگیرد و با نگاهی به لبخند شما، پاداش بگیرد. تماس جسمی زمانی که او را روی شکم و سینه خود قرار می‌دهید، برای نوزاد به یک تجربه دلپذیر تبدیل می‌شود.

هرچند ممکن است تامی تایم مورد علاقه برخی از نوزادان نباشد ولی می‌تواند برای نوزاد یکی از فعالیت‌های مهم روزانه باشد تا تمایلی برای تمرین‌های بیشتری پیدا کند. یک محقق می‌‌گوید در موقعیتی که کودک نوزاد قرار می‌گیرد، برتوانایی‌اش در تعامل با جهان جدید تاثیر می‌گذارد و بر رشد او اثر می‌نماید.

۲-زمان کارتان را برایش به سرگرمی تبدیل کنید

این احتمال وجود دارد که شما با کوهی از لباس‌های ناشسته با یک نوزاد کوچک این لباس‌ها را شستشو بدهید. همین فرصت زمانی را که برای شستن لباس‌ها در خشک‌شویی سپری می‌کنید، هم‌چنین می‌توانید با نوزاد خود سپری کنید. یک لحاف بردارید و او را در اطراف نوزاد خود بیچانید و در نزدیکی محل کار خود ببرید.

زمانی که لباس‌ها را در خشک‌شویی جابه‌جا و یا بهم می‌زنید، ممکن است رنگ‌های لباس، عجله‌ی شما برای بیرون کردن یک حوله از ماشین لباس‌شویی و تا و بالا کردن آنان و بیان این که کدام لباس‌ها مربوط به نوزاد شماست و کدامش از پدر یا برادرش، حسی را در نوزاد شما تحریک کند. در همین جریان هم‌چنان می‌‌توانید با نوزاد خود صحبت کنید.

۳-به حرکت در آورید

نوزاد را روی لحافی دراز بخوانید و به او کمک کنید تا حرکت کند. دستانش را به آرامی بگیرید و بازوانش را که در پهلوانش قرار می‌دهند، به نرمی به سمت بالا بکشانید و همین‌ کار را با پاهایش انجام دهید مثل این که پایدل می‌زنید. نوزاد فشاری که از طریق انگشتان دست خود حس می‌کند، یک ماساژ و غلغلک ملایم است. این کار برای نوزادانی که در گهواره می‌خوابند، خوشایندتر است. با چنین ترفندی می‌توانید هردوی تان، نوزاد و مادر سرگرمی بسازید.

این موقع‌ها فرصت خوبی هم برای معرفی برخی اسباب‌بازی‌های ساده برای نوزاد است. اسباب‌بازی‌های تکه‌یی یا چرمی که صداهای متضاد تولید کنند یا یک آیینه‌یی که نشکند، گزینه‌های خوبی اند. اسباب‌بازی‌ها را نزدیک بگذارید تا برای نوزاد قابل دسترس باشند و نوزاد شما متوجه آن بشود. کارهایی که برایش انجام می‌دهید، در مورد آن با نوزاد خود صحبت کنید و به چیزهایی که در نزدیکی‌اش است، بگذارد دست بزند و لمس کند.

۴-با من برقص

نوزاد عاشق حرکت و جست‌وخیز است و با چنین حرکت‌هایی احساس آرامش می‌کند. شما می‌توانید آغوش خود را برای نوزادتان گهواره بسازید.

چند تا آهنگ با بهم زدن چیزهایی مثل قاشق بسازید و در اتاق نشیمن‌تان رقص و جست‌وخیز کنید. همزمان می‌توانید به کار خانه خود برسید، با رقص و آواز اتاق را تمیز و مرتب کنید و با نوزادتان مثل این که از طریق تلفن صحبت می‌کنید، گپ بزنید.

۵-بلند بخوانید

در این مرحله، نوزاد شیرخوار شما انتظار ندارد که شما «هاپ‌.آن.هاپ» را برای بار سی‌وچهارم بخوانید، بلکه آنها فقط دوست صدای شما را بشنود. مهم نیست که چه مقالاتی را شبانه برای نوزادان خود می‌خوانید و یا این که این مجبور شوید دنبال قصه‌ی جُغد شب بروید، مهم این است که هرآنچه دوست دارید با صدای بلند برای نوزاد خود بخوانید. کتاب‌ خواندن برای نوزادان، به رشد مناسب مغز و افزایش سرعت پردازش و افزایش ذخیره واژگان نوزاد کمک می‌کند.

۶-آوازخوانی کنید

این که تنها هنگام خواب باید لالایی بخوانیم، مهم نیست و کودک شما قضاوت خواهد کرد که حالا وقت خواب است یانه، اما او صدای آشنای شما را دوست دارد.

همین‌طور، هنگام حمام کردن نوزادی پُرسروصدا، یک چوکی شیرخوارها را در حمام ببرید و او را بالایش بنشانید در حین زمانی که به سرش شامپو می‌زنید، با بوتل آن آهنگی سازی بسازید و کنسرت بداهه برگزار کنید.

۷-فرصت استراحت بدهید

لازم نیست در تمام ساعاتی که نوزاد بیدار است، با او بازی کنید. طوری که بزرگ‌سالان نیاز به فرصت‌ها و زمان‌های استراحت و خاموشی دارند، نوزادان نیز نیاز دارند تا مدتی ساکت و آرام باشند. نوزادان برای پردازش محیط خود به تعادل تحرک و زمان سکوت نیاز دارند.

زمانی که نوزادتان از خواب بیدار می‌شود و اگر آماده‌ی بازی بود، همرایش بازی کنید و اگر نبود ممکن است پس از بیدار شدن در گهواره‌ی خود آرام گرفته و یا درگوشه‌ی سکوت کند.

پیام آخر

ممکن است نوزاد شما به تنهایی کاری انجام ندهد، اما لحظاتی که با شما می‌گذراند، خوشحال است. حتی زمان‌هایی که تنها یک لبخند می‌زنید، آواز می‌خوانید و یاهم برای او چهره‌های خود تغییر می‌دهید، می‌تواند به درگیر شدن و رشد نوزاد شما کمک کند.

در باره اسباب‌بازی‌ها یا وسایلی برای نوزادان‌تان نگران نباشید، تنها چیزی که برای بازی با نوزاد خودتان نیاز دارید، حضور خود شماست.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …