دوشنبه , ۱۷ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

مواردی که به خوبی گفتگو و ارتباط موثر میان والدین و کودک منجر می‌شوند

#کودک‌خبر، کابل: وظیفه‌ هر مادر و پدر و همین‌طور جامعه در هرجا این است که از کودکان مواظبت کنند تا از خطر مصوون بمانند. مادر و پدرها در جوامع و کشورهای مختلف با کودکان به‌گونه‌های متفاوتی در تماس‌اند.

ارتباط و گفتگوی خوب میان والدین و زمانی تامین می‌گردد که دو طرف به هم‌دیگر اعتماد و احترام داشته باشند. گفتگوی خوب می‌تواند از بسیاری مشکلاتی که ممکن است میان والدین و فرزندان‌شان به‌وجود بیاید، جلوگیری کند.

رابطه‌ی خوب عبارت از حرف زدن و شنیدن است. وقتی والدین به حرف‌های کودکان گوش می‌دهند، در واقع به فرزندان خود چیزهایی زیادی را می‌آموزند و این برای کودکان حس اعتماد به نفس و مورد احترام بودن و دور از خطر بودن را می‌دهد. کودکان در سنین مختلف به روش‌های مختلف حرف می‌زنند ولی همه‌ی آن‌ها به توجه کافی نیاز دارند. به کودکان خود اجازه دهید هر بحثی را که شروع می‌کنند تا آخر بیان کنند و سعی کنید حرف‌های آن‌ها اخلال نکرده و مانع‌ گفتگوی‌شان نشوید.

تفهیم

ممکن است خیلی از گفتگوها و بحث‌ها برای یک بزرگ‌سال آسان باشد، اما فهمیدن آن برای یک کودک همیشه ساده نیست. به‌همین دلیل، ممکن است خیلی اوقات کودکان‌تان به چیزهایی که شما می‌گویید بی‌توجهی نشان بدهند و دلیلش هم این می‌تواند باشد که آنان به حرف‌های شما را نمی‌فهمند.

برای این‌که مطمین شوید کودک‌تان حرف‌های‌تان را درست فهمیده و درک کرده، از او چند سوالی بپرسید تا کودک چیزی که شما برایش گفته‌اید، به زبان خودش توضیع دهد. ممکن است شما از طریق کودک خود پیامی به فرد دیگری بفرستید و اگر کودک‌تان پیام را درست درک نکند، به آن فرد دیگر پیام نامفهوم و ممکن اشتباه فرستاده شود. این اشتباه می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی به‌دنبال داشته باشد.

از گذراندن وقت با کودکان لذت ببرید

گذراندن وقت با کودکان و مشارکت در کارهایی که آن‌ها علاقمندی دارند، باعث به میان آمدن اعتماد میان فرزند و والدین می‌شود و این اعتماد به ایجاد رابطه‌ی خوب و موثر تبدیل می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

چگونه با کودکان خود گفتگو کنیم

چطور با کودکان درباره نژاد و نژادپرستی حرف بزنیم

چرا باید صحبت با کودکان در باره آزار جنسی را جدی گرفت؟

چه زمانی برای گفتگو با کودکان در باره سکس مناسب است؟

با کودکان خود در باره چیزهایی که علاقمند آن هستند، گفتگو کنید. موزیک، ورزش، مکتب، درس می‌تواند از موضوعات قابل بحث و مورد علاقه کودکان باشد. به چیزهایی که کودکان‌تان در باره این موضوعات می‌گویند، گوش دهید. با کودکان خود بازی کنید، وقت بیشتری با آنان صرف کنید و خوش‌ بگذرانید. بودن و سپری کردن با کودکان‌تان را برای خود و کودک‌تان لذت‌بخش بسازید.

زمانی که با کودکان خود خوش می‌گذرانید، به آن‌ها بگویید

کودکان علاقمند هستند بدانند که والدین‌شان نسبت به داشتن آنان و بودن در کنارشان احساس خوش‌حالی و غرور دارند یا نه. آنان دوست دارند که دیدگاه مادر و پدر خود را در این باره بدانند. بناً، باید احساس‌تان را در این باره به کودکان خود بگویید و قت‌هایی را که از بازی یا تفریح کردن با کودکان خود لذت برده‌اید و خوشایند بوده است، برای کودکان بازگو کنید. این کار کودکان را تشویق می‌کند که در پی خوشحال‌ نگهداشتن والدین خود باشند و از جانب دیگر باعث بهبود حس اعتماد کودکان می‌شود. زمانی که به کودک خود از داشتن آنان و‌ لذت‌بردن در کنارشان صحبت می‌کنید، در واقع با این‌ کار رفتارهای نیکو را به فرزندان خود آموزش می‌دهید.

قواعد واضح و سازگار داشته باشید

برای کودکان مهم است که قواعد و اصول زندگی را بدانند و آن را تعقیب کنند. باید اصول و قواعد عادلانه، عاقلانه و مناسب به سن‌وسال کودک در هر خانواده‌ی وجود داشته باشد.

قواعد و اصول خانوادگی را زیاد تغییر ندهید، اما کمی هم تغییرپذیر باشید. مثلاً در مواقع مکتب، یک کودک باید راس ساعت ۸ یا ۹ باید به بستر خواب خود برود، اما زمانی که مکاتب تعطیل می‌شوند، این قاعده ممکن است تغییر کند.

بگذارید که حرف‌های خود را بگویند

برای یک کودکی که ترس‌وهراس دارد، دشوار است که یک موضع را به‌خوبی بیان بکند. بناً هنگام صحبت کردن یک کودک، او را تمسخر نکنید، بالایش فریاد نکشید و تهدیدش نکنید. بگذارید که هرآنچه را در ذهن دارد، به زبان و روش خود بیان کند، اما شما مسوولیت دارید که به دقت به‌حرف‌هایش گوش دهید؛ حتی اگر او یک فکاهی بی‌مزه می‌گوید. فرصت دادن به کودک برای این‌که حرف‌هایش را بدون ترس بیان ‌کند، در واقع او را وادار می‌سازیم که اعمال خود را توضیح دهد. گوش دادن به حرف کودک، به شما کمک می‌کند تا بدانید که کودک‌تان چه کرده و چرا.

عصبانی نشوید

تلاش کنید که انتقاد نمایید، نباید عصبانی و خشمگین در باره‌ی آنچه که کودکان‌تان به شما می‌گویند، باشید. جواب خشم‌آلود شما کودکان را از سخن‌ گفتن و بازگوی حقایق باز می‌دارد. اگر احساس قهر و خشم می‌‌‌کنید، باید با کودکان حرف نزنید؛ هرگاه از عصبانیت‌تان کاسته شد، بعد با آن‌ها حرف بزنید.

 

 

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …