یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چه زمانی برای گفتگو با کودکان در باره سکس مناسب است؟

چلسی ریچل

وقتی زمان صحبت کردن از سکس با کودکان می‌شود، والدین اغلب تصور می‌کنند گفتگو در مورد قصه آشنای «پرنده‌ها و زنبورها» در سال‌های اول نوجوانی فرزن‌شان کافی است.

اما کارشناسان پرورش فرزند توصیه می‌کنند این‌ گفتگو بسیار زودتر انجام شده و به‌ چندین بحث تقسیم شود.

به گزارش ایندیپندنت فارسی، میشل بوربا کارشناس تربیت فرزند در گفتگو با ایندیپندنت گفته برای این‌که کودکان را به شیوه‌ای مؤثر در مورد رابطه جنسی آموزش دهیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها در توصیه گرفتن از والدین احساس راحتی می‌کنند مهم است که این بحث را از دوسالگی آغاز کنیم.

دکتر بوربا گفته است: «به نظرم بزرگ‌ترین کاری که انجام می‌دهیم – و من این را به این دلیل می‌گویم که با کودکان و والدین بسیاری صحبت کرده‌ام- این است که باز کردن این مبحث را تا هشت، نه، سیزده و شانزده سالگی عقب می‌اندازیم در حالی که در حقیقت پژوهش‌ها نشان می‌دهد بهتر است این بحث از دو سالگی آغاز شود. این، یک سخنرانی طولانی نیست بلکه چندین مکالمه کوچک است.»

وی افزود: «پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر با چند گپ طبیعی کوچک آغاز کنید، بچه‌ها با صحبت کردن در این مورد احساس راحتی بیشتری می‌کنند.»

اما این به آن معنا نیست که به یک کودک، آمیزش جنسی را بیاموزید بلکه باید در طول سال‌ها با به کار گیری و آموزش واژگان درست برای اعضای بدن – نه نام مستعار- صحبت‌های اولیه را با کودکان داشته باشید.

دکتر بوربا گفت: «از خردسالی، اسامی واژن و آلت تناسلی مردانه را استفاده کنید تا پروسه برای‌شان راحت‌تر شوند و بچه‌ها طبیعتاً فکر می‌کنند در مورد هرچیزی می‌توانند با مادر و پدر حرف بزنند.»

در غیر این صورت، والدین خود را معذب احساس می‌کنند که این می‌تواند کودکان را هم برای صحبت کردن در این زمینه معذب کند.

دکتر بوربا گفت: «به محض این‌که آن را غیرطبیعی جلوه دهند آنها متوجه می‌شوند و احتمال این‌که با ما در مورد مسایل مهم صحبت کنند کم می‌شود.»

پس از آنکه با کودکان رابطه‌ای ایجاد شد که هنگام صحبت کردن در مورد مسایل مهم با والدین‌شان احساس راحتی کنند، دکتر بوربا به والدین توصیه می‌کند همپای سطح آموزشی فرزندان‌شان و آنچه بر اساس سن‌شان در معرض آن قرار می‌گیرند پیش روند.

بیشتر بخوانید: 

تربیت جنسی کودکان چیست و چرا و چگونه کودکان را تربیت کنیم؟

هشدار نسبت به دسترسی کودکان دوره متوسطه به محتوای پورنوگرافیک

چگونه می‌توان از آزار و اذیت جنسی کودکان جلوگیری کرد؟

۹ علامت سوءاستفاده از کودکان

به گفته دکتر بوربا درک این‌که «سن مناسبی» برای شرح سکس به فرزندان‌تان وجود ندارد و نکته در این است که «یک قدم پیش‌تر حرکت کنید و بدانید فرزندتان چه چیزهایی مشاهده می‌کند.»

دکتر بوربا گفت: «مسأله اصلی این است که ما مدت زمانی طولانی منتظر می‌شویم و یا فرزند اطلاعاتی نادرست از دوستانش دریافت می‌کند.»

برای اطمینان از این‌که والدین پاسخ‌های درست را زمانی که سوالی از آنها پرسیده می‌شوند دارند بهتر است مطالعه کنند و با والدین دیگر نیز صحبت کنند تا از این‌که فرزندان‌شان چه چیزهایی یاد می‌گیرند مطلع شوند و در عین حال کتاب‌های بهداشت و سلامت فرزندان‌شان را بخوانند.

دکتر بوربا هم‌چنین توصیه می‌کند قوانینی را که در مورد آموزش هرچیز دیگری اعمال می‌شود به کار گیرند یعنی مسایلی چون «سن، سطح و چرا می‌خواهند بدانند» را مد نظر قرار دهند.

دکتر بوربا گفت: «هرموقع فرزندتان سوالی می‌پرسد نخستین پرسش شما باید این باشد که “به من بگو منظورت چیست” چرا که به گفته او اغلب برداشت آنها از آن مسأله غلط است.»

فراهم کردن فرصت برای کودکان که بتوانند پرسش‌های خود را شرح دهند به والدین اجازه می‌دهد در مسیر حرکت فرزندشان قرار گیرند و نگران این‌که اطلاعات بیشتری را پیش از آنکه فرزند آماده دانستن آن باشد در اختیارشان می‌گذارند نباشند.

پیشنهادی که دکتر بوربا برای والدین دارد این است که از فرزندشان در مورد مسایل پیرامون رابطه جنسی بپرسند «دوستان‌تان چه می‌گویند» و به عقیده دکتر بوربا آن موقع می‌توانند بگویند « این درست نیست ولی خوشحالم که فرصتش پیش آمد تا در موردش صحبت کنیم.»

در جریان این مکالمات، هم‌چنین مهم است که والدین گفتگو را شخصی‌تر کنند و مسایلی چون علایق، ارزش‌ها و مذهب را در نظر بگیرند و روش‌هایی به کار برند که بر فشاری که از طرف دوستان به فرزند می‌آید غلبه کنند و به کودکان اهمیت این‌که «نه یعنی نه» را یاد بدهند.

اگر کودکان نزد والدین‌شان نیامده‌اند و یا والدین مطمین نیستند چگونه در مورد سکس حرف بزنند دکتر بوربا توصیه می‌کند کاملاً طبیعی و به واسطه فیلم و یا مقاله‌ای در مجله سر صحبت را باز کنند.

در کل، هرچند سن مناسبی برای گفتگو در مورد رابطه جنسی با کودکان وجود ندارد، قانون کلی این است که از آنچه فکر می‌کنید زودتر باید شروع کنید.

دکتر بوربا گفت: «بیشتر ما فکر می‌کنیم این گفتگوی بزرگ را زمانی که نوجوان هستند باید شروع کنیم ولی آن موقع، آنها این چیزها را می‌دانند و به احتمال زیاد در مورد آن اطلاعات نادرستی دارند.»

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …