دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

رییس‌جمهور: یزیدهای زمان می‌خواهند افغانستان را به کربلای دیگر تبدیل کنند

کودک‌خبر، کابل: اشرف‌غنی رییس‌جمهور کشور، در مراسم گرامی‌داشت از دهم محرم، روز شهادت امام حسین و دیگر یارانش، اعلام کرد که شمرها و یزیدهای زمان می‌خواهند افغانستان را به کربلای دیگر تبدیل کنند.

آقای غنی که در جمعی از عزاداران حسینی در مسجد رسول اکرم در دشت برچی صحبت می‌کرد، گفت که هرچند گروه‌های مختلفی به منظور ایجاد نفاق‌های مذهبی در کشور فعالیت می‌کنند، اما افغانستان نمونه‌ای مثال‌زدنی از وحدت میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی است.

رییس‌جمهور غنی با اعتراف به تهدیدهای موجود در مناطق هزاره‌نشین به ویژه در غرب شهر کابل، گفت: «امروز، شِمْرها و یزیدهای زمان می‌خواهند افغانستان را به کربلای دیگری تبدیل کنند و برای مومنان و عبادت‌گذاران ماتم و عزا بی‌افرینند، اما درسی که از مکتب یاران و اهل بیت پیامبر گرامی خود آموخته‌ایم، این است که صدای عدالت، صدای عزت و صدای کرامت بر بانگ ستم و جنایت پیروز می‌شود و طنین آن در صفحه به صفحه‌ی تاریخ اسلام و تاریخ بشر شنیدنی است.»

اشرف‌غنی با اشاره به انجام حملات تروریستی در مراکز آموزشی و مساجد افزود: «تروریست‌هایی که امروز بر مساجد، معابد، مکاتب، مراکز علمی و تجمعات حق‌طلبانه‌ی مردمی حمله می‌کنند، با هر نامی و با هر ادعایی که داشته باشند، داعیه‌ی جز راه و رسم شِمر و یزید ندارند. دست‌های آلوده به جنایت و آغشته به خون بی‌گناهان در برابر اراده‌ نیرومند مردمی که خواهان عزت و آزادگی هستند خواهد خشکید و عاقبتی جز تباهی و شکست را تجربه نخواهد کرد.»

رییس‌جمهور غنی در سخنرانی خود در مراسم گرامی‌داشت از دهم محرم، گفت حملات تروریستی که تاکنون در سراسر کشور از جمله در ولایت‌های زابل، هلمند، پکتیا، ننگرهار و به ویژه در دشت برچی و شینوار صورت گرفت، نشان داد که تمامی شهروندان افغانستان درد و رنج مشترک دارند. آقای غنی می‌گوید که «دشمنان» افغانستان می‌خواهند به این حملات جنبه‌ی قومی و مذهبی بدهند. رییس‌جمهور از گروه خاصی به عنوان دشمن نام نگرفت، اما معمولاً این نام به گروه‌های مسلح مخالف دولت نسبت داده می‌شود. اشرف‌غنی اضافه کرد: «این برای ما یک خطر بزرگ است، ما با همکاری مردم مشترکاً در مبارزه با این تهدید موفق شده می‌توانیم و شک و شبه‌ی نباشد که هر حمله سر مردم هزاره سر مردم اهل تشیع ما، حمله بالای تمام مردم افغانستان است و حمله بر وحدت ملی افغانستان است و عمده‌ترین مساله اولویت امنیت ملی ما قرار خواهد داشت. ما یقین داریم که در این نبردِ سرنوشت‌ساز، پیروزی از آنِ مردم ماست و شکست و سیاه‌رویی از آن‌ِ کسانی است که راه شرارت ‌و تباهی را در پیش گرفته‌اند.»

وحدت مذهبی مثال‌زدنی

اشرف‌‌غنی در سخنرانی خود در مراسم گرامی‌داشت از روز دهم محرم، بر همبستگی میان تمام اقوام و مذاهب افغانستان تاکید کرد و گفت در نبرد علیه تروریزم و تفرقه‌افگنی، شهروندان افغانستان باید در کنار هم قرار داشته باشند. او می‌گوید که مردم باید دست‌ها را با اعتماد بهم‌ گره زده، صف‌ها را فشرده نگهدارند و در برابر شکاف‌هایی که بنام مذهب، زبان، قومیت، حزب و تبار ایجاد می‌شود، با هوشیاری ایستادگی کنند. اشرف‌غنی تاکید کرد: «خون سنی و شیعه این سرزمین یک رنگ دارد، سرنوشت تاجیک و پشتون این کشور بهم گره خورده است، آبروی هزاره و ازبک این میهن مانند هم است، فرزندان سادات و بلوچ و پشه‌ای و پامیری و همه اقوام عزیز این ملت زیر یک سقف، برای یک آرمان و در برابر یک انتخاب تاریخی قرار دارند. هر کس که بخواهد با هر هدفی در میان مردم ما درز و مرز ایجاد کند، هم به خود جفا کرده است و هم به دیگران. این آرزویی است که دشمنان افغانستان در سر می‌پرورانند و تروریست‌ها با جنایات خود می‌خواهند به آنجا برسند. ما این خوشبختی را داریم که باوجود تلاش پیهم دشمنان وطن، افغانستان نمونه‌ی مثال‌زدنی، در سطح جهان اسلام، از وحدت میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی است و ما به توفیق الهی، این وحدت را عمیق‌تر و استوارتر خواهیم کرد.»

چپنی یادآور جنایت

اشرف‌غنی در این سخنرانی‌اش به چپنی که برتن داشت نیز اشاره کرد اما گفت که این چپن یادآور جنایتی است که او را برای مبارزه با جنایت‌ها مصمم‌تر می‌سازد. آقای غنی گفت این چپن از سوی بازماندگان قربانیان منطقه مرزا اولنگ ولایت سرپل برایش داده شده است.

مرزا اولنگ یکی از مناطق هزاره‌نشین ولایت سرپل است که نزدیک به دو سال قبل از سوی تروریستان طالب و داعش مورد حمله قرار گرفته و بخشی از باشندگان این منطقه توسط این تروریستان قتل عام شدند.

اشرف‌غنی می‌گوید چپنی که از سوی بازماندگان قربانیان حادثه مرزا اولنگ برایش هدیه داده شد، قیمت‌ترین چپنی است که او دارد. رییس‌جمهور غنی گفت: «چپنی که در جان من است، چپنی است که بازماندگان شهدای مرزا اولنگ برایم دادند، این چپن قیمت‌ترین چپنی است که من دارم، از خاطری‌که هر روز مرا یاد می‌دهد که باید در مقابل بی‌عدالتی، در مقابل ظلم و در مقابل جنایت علیه بشریت ایستادگی کنم. درد تان را من درد قلب خود می‌دانم.»

اشرف‌غنی به تغییر وضعیت امنیتی در ساحه دشت برچی کابل نیز اشاره اما اعتراف کرد که این منطقه تحت خطر و تهدید شدید امنیتی بوده است. او گفت که این این خطر و تهدید را وی قبول کرده و «بارها» هم قبول خواهد کرد.

رییس‌جمور غنی می‌گوید که حکومت و مردم از توطئه دشمن آگاه‌اند و برای مقابله با آن نیز آمادگی گرفته برنامه‌هایی سنجیده شده است. به گفته‌ی او، طبقه‌بندی تهدیدها، استفاده از مشوره‌ با اقشار مختلف و در نظر گرفتن غرب کابل به عنوان یک زون امنیتی، بخشی از اقدامات حکومت برای مقابله با تهدیدها و توطئه‌هاست.

اشرف‌غنی می‌گوید تغییراتی که در سطح رهبری امنیتی شهر کابل صورت گرفته، ناشی از توجه به امنیت شهر و غرب کابل می‌شود. رییس‌جمهور ابراز داشت که یک معاونیت در سطح فرماندهی پولیس کابل ایجاد شده و این معاونیت مسوولیت تامین امنیت غرب کابل را به عهده دارد. او هم‌چنین گفت که پوشش استخباراتی وسعت می‌یابد، عملیات‌ پاک‌سازی در مناطق آسیب‌پذیر ادامه دارد.

حکومت پاسخگو انحصاری عمل نمی‌کند

هم‌چنین سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز، با حضور در مسجد رسول اکرم به منظور شرکت در مراسم گرامی‌داشت از دهم محرم، روز عاشورا، بر حکومت مسوولیت‌پذیر تاکید کرد و گفت که آنان می‌خواهند تا نظام سیاسی کشور متکی بر رضا و قناعت مردم و برخاسته از آرا و اراده‌ی مردم به‌وجود آید. به گفته‌ی او، نظام سیاسی براساس انتخابات مبتنی بر حقوق شهروندی و برابری تمام اقوام کشور وجود داشته باشد.

آقای دانش گفت:‌ «یک حکومت پاسخگو و مسوول هرگز نمی‌تواند انحصاری عمل کند و یا بین شهروندان خود از نگاه قومی و زبانی و مذهبی تبعیض قایل شود. حکومت وحدت ملی تلاش دارد انتخابات شفاف و عادلانه را در تمام سطوح پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار نماید تا حکومت مبتنی‌بر اراده‌ی مردم شکل گیرد و نه حکومت موروثی و یا استبدادی و مطلقه. هم‌چنین این حکومت امروز به همه اقوام و زبان‌ها و مذاهب کشور تعلق دارد و خود را در مقابل تمام مردم افغانستان پاسخگو می‌داند. رییس‌جمهور افغانستان رییس‌جمهور همه‌ی مردم افغانستان و رییس‌جمهور همه اقوام کشور و رییس‌جمهور تمام ۳۴ ولایت افغانستان است و من به عنوان معاون رییس‌جمهور به همان اندازه که خود را از نگاه اتنیکی و مذهبی متعلق به مردم هزاره و شیعه می‌دانم، به همان اندازه و بلکه بیشتر از آن به همه افغانستان عشق می‌ورزم و به همه اقوام افغانستان احترام قایل هستم و همه‌ی ما در حکومت زیر نظر رییس‌جمهور و با هدایت ایشان برای تامین عدالت و حاکمیت قانون و ساختن یک افغانستان آباد و مرفه و با ثبات تلاش می‌کنیم.»

سرور دانش با ابراز قدردانی از اشرف‌غنی به‌خاطر شرکت در مراسم عزاداری دهم محرم در یکی از مساجد دشت‌برچی، گفت که آقای غنی به اندازه‌ی که به مذهب حنفی متعلق است، به همان اندازه به مذهب شیعه احترام دارد. او به حملات خونین تروریستی اخیر به ویژه در مرکز آموزشی موعود و یک مرکز ورزشی در غرب کابل نیز اشاره کرد اما گفت که رییس‌جمهور غنی در قبال این حملات بی‌تفاوت نبوده است. معاون دوم ریاست‌جمهوری خطاب به اشرف‌غنی گفت: «مردم برچی هرچند از نگاه اقتصادی مردم فقیر اما از نگاه معنوی مردم با ایمان، صبور، زحمت‌کش، وفادار به منافع ملی، عاشق علم و معرفت، حامی قانون اساسی و ارزش‌های مدنی، طرف‌دار ثبات سیاسی و یک همکار صادق برای حکومت هستند. من از شما جناب رییس جمهور توقع دارم که نه تنها به نیروهای امنیتی بلکه به سایر ادارات خدمات عامه کشور نیز هدایت قاطع دهید که به سایر مشکلات زیربنایی و انکشافی این منطقه نیز توجه جدی صورت گیرد.»

مراسم محرم امسال باوجودی که با تهدیدهای شدید امنیتی مواجه بود، اما تاکنون با حادثه‌ی دلخراشی به همراه نبوده است. برای برگزاری این مراسم، تدابیر امنیتی شدید امنیتی از سوی نیروهای امنیتی و باشندگان محل اتخاذ شده بود.

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …