دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

نجات جان ۲۵ هزار کودک از مرگ با سرمایه‌گذاری ۴۴ میلیون دالر

کودک‌خبر، کابل: بانک جهانی اعلام کرده هرگاه دولت افغانستان بتواند سالانه ۴۴ میلیون دالر روی بهبود تغذیه کودکان سرمایه‌گذاری کند، این مبلغ می‌تواند جان ۲۵ هزار کودک را از مرگ و میر نجات دهد.

این نهاد در گزارشی گفته است که سرمایه‌گذاری این مبلغ به نموی مناسب چهار هزار کودک نیز کمک کرده و شش‌صد و چهل‌ هزار سال «پربار زندگی» که به دلیل مرگ و میر قبل از وقت و معلولیت از دست می‌رود، برگرداند.

بانک جهانی در گزارشی تحت عنوان «سرمایه‌گذاری در بخش تغذی، ضامن آینده‌ی بهتر افغانستان»، می‌‌افزاید که با سرمایه‌گذاری ۴۴ میلیون دالر در بخش تغذیه در سال، از نود هزار واقعه کم‌خونی جلوگیری شده صد هزار کودک بیشتر با شیر مادر تغذیه می‌شوند. در گزارش این بانک آمده است: «مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز دولت جهت افزایش سطح فعالیت‌های تغذیوی، سالانه ۴۴ میلیون دالر برای پنج سال تخمین شده است. هر دالری که سرمایه‌گذاری می‌شود، اقلاً ۱۳ دالر عاید اقتصادی خواهد داشت و حتی اگر به گونه‌ی محتاطانه در مورد رشد اقتصادی آینده تخمین ارایه شود، مفاد اقتصادی آن شش برابر خواهد بود.»

بانک جهانی تاکید کرده که هرگاه دولت افغانستان روش‌های مناسب تغذیه کودکان و اقدامات لازم به منظور کاهش سؤ تغذیه را روی‌دست گیرد، این کشور می‌تواند شاهد رشد اقتصادی، تولید محصولات بیشتر و انکشاف سرمایه‌‌ی انسانی باشد. بانک جهانی سرمایه‌گذاری در بخش تغذیه را یک «نیاز مبرم» توصیف کرده می‌گوید که بیشتر از چهل درصد کودکان در افغانستان از رشد و نموی مطلوب بازمانده و با درنظرداشت سن و سال‌شان قد کوتاه دارند. براساس گزارش بانک جهانی، قد کوتاهی نشانه‌ی بارز و آشکار سؤ تغذی است. این بانک تاکید می‌کند که باز ماندن از نمو در دوران طفولیت نشانه‌یی از انکشاف و تکامل ناکافی کودکان است و میزان مشارکت آن‌ها را در عرصه فعالیت‌هایی که سبب رشد اقتصادی و پیشرفت کشور می‌گردد، کاهش می‌دهد.

در گزارش بانک جهانی در عین‌حال آمده است که افزایش مقدار سرمایه‌گذاری در بخش تغذیه تاثیر اندکی خواهد داشت و کم‌تر از نیم درصد نموی ناکافی یا قدکوتاهی را کاهش خواهد داد. در این گزارش دلیل اندک بودن تاثیر سرمایه‌گذاری در بخش تغذیه، ناچیز بودن برنامه‌های دولت در بخش تغذیه مناسب کودکان عنوان شده است.

به گفته‌ بانک جانی، تاثیرگذاری وسیع‌تر و اساسی زمانی قابل اندازه‌گیری می‌شود که اقدامات پیشگیرانه به سطح پوشش تمام برنامه‌ها باشد. در این گزارش آمده است: «این کار به کم‌تر از پنج میلیون دالر دیگر در سال نیاز خواهد داشت. با این کار میزان اعاده‌ی سال‌های پربار زندگی که به علت مرگ و میر قبل از وقت و معلولیت از دست می‌رود، سه چند افزایش خواهد یافت و میزان جلوگیری از واقعات مرگ و میر دو چند بیشتر خواهد شد. هم‌چنان اعاده‌ی واقعات نشو نموی ناکافی را هشت مرتبه افزایش می‌دهد که در نتیجه ۲.۶ درصد تنزیل در نشو و نموی ناکافی یا قدکوتاهی را در طی پنج سال به‌دنبال خواهد داشت. یعنی این میزان را از ۴۱ به ۳۸ در صد کاهش خواهد داد. میزان شیوع کم خونی در خانم‌های حامله ۲۱ در صد کاهش خواهد یافت و مجموع واقعات تغدیه کودکان با شیر مادر ۱۸ در صد افزایش را شاهد خواهد بود.»

این گزارش که توسط نهاد جنوب آسیا برای مصوونیت غذا و تغذیه، با مدیریت بانک جهانی و کمک مالی اتحادیه اروپا و اداره انکشاف بین‌المللی دولت انگلستان تهیه شده است، در آن آمده است کودکی که خوب تغذیه شود تمایل بیشتری به تحصیل و آموزش پیدا می‌کند و همین‌طور درس را خوب‌تر یاد می‌گیرد.

بانک جهانی در گزارش خود گفته است که خود این بانک، نهاد جنوب آسیا برای مصوونیت غذا و تغذیه، وزارت صحت عامه، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، حکومت افغانستان را در راستای سرمایه‌گذاری در بخش تغذیه کمک می‌کنند تا تشخیص نماید که چگونه می‌تواند کودکان، زنان و خانواده‌های بیشتر را تحت پوشش برنامه‌های مربوط به تغذیه سالم‌تر قرار دهد.

با این‌حال، بانک‌ جهانی پیشنهاد کرده که به منظور دستیابی به تاثیرات بیشتر بالای کاهش سوتغذی در افغانستان، اقدامات پیشگیرانه در بسته‌های اساسی خدمات صحی ارتقا داده شود. راه‌اندازی برنامه‌هایی به منظور تشویق مادران در راستای تغذیه کودکان با شیر مادر و آموزش تغذیه کودکان با غذاهای متمم از دیگر پیشنهادهای بانک جهانی است.

 

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …