دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

هشدار علمای هرات: تلفات کودکان در حال افزایش است

کودک‌خبر، کابل: شماری از علمای ولایت هرات، نسبت به افزایش تلفات کودکان در منازعات مسلحانه هشدار داده می‌گویند که کودکان بیشترین تلفات را در منازعات می‌پردازند.

علمای دینی هرات این موضوع را در سینماری که از سوی سازمان ملل متحد با حضوری شماری از مقام‌های محلی، فعالان حقوق بشر در این ولایت برگزار شده بود، بیان کرده‌اند. این سینمار به منظور پیدا کردن راه‌حلی برای چگونگی حفاظت از کودکان راه‌اندازی شده بود.

براساس گزارش هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، استخدام کودکان توسط گروه‌های مسلح و وجود مهمات منفجره ناشده از عوامل اصلی تلفات کودکان به شمار می‌روند.

عبدالعلی عرب یکی از شرکت‌کنندگان از ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات، از اعضای جامعه و خانواده‌ها خواسته تا در زمینه حفاظت از کودکان نقش خود را ایفا کنند. وی افزود: «کودکان نباید در منازعات مسلحانه استخدام و یا کشته شوند. خانواده‌ها باید بیشتر از کودکان شان در برابر پیوستن به گروه‌های مسح حفاظت نمایند.»

یوناما می‌گوید که در سال‌های اخیر هزاران کودک در افغانستان کشته، زخمی، معیوب و هم‌چنین بی‌جا شده‌اند. به گفته‌ی یوناما، در جریان ماه جنوری تا سپتامبر سال ۲۰۱۸، در منازعات مسلحانه ۶۵۰ کودک کشته و یک‌هزار و ۴۸۳ کودک دیگر زخمی شده‌اند. یوناما تاکید کرده که براساس آخرین گزارش این سازمان، ۲۶ درصد کل تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهد. یوناما می‌گوید:‌ «تاثیرات منازعات مسلحانه بر کودکان افغانستان بسیار گسترده و ویرانگر بوده است. شمار زیادی را از مکتب محروم و آنها را با آینده‌ای مبهم مواجه ساخته است. هزارها کودک بی‌جا شده‌اند، در فقر زندگی می‌کنند و به خدمات ضروری به شمول صحت و تعلیم و تربیه دسترسی ندارند.»

یوناما می‌افزاید که هرات در سال‌های اخیر شاهد افزایش فعالیت‌های شورشیان بوده که باعث اختطاف، سو استفاده، افراط گرایی و استخدام اجباری شمار زیادی از کودکان گردیده است.

دولت افغانستان و ملل متحد در سال ۲۰۱۱ پلان عمل مشترک برای جلوگیری از استخدام کودکان را به امضا رساندند. در سال ۲۰۱۴ کمیته بین‌الوزارتی در مورد کودکان و منازعات مسلحانه نقشه راه ۱۵ ماده‌ای را جهت انطباق با پلان عمل که در مشارکت با دولت افغانستان و دفتر نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای کودکان و منازعات مسلحانه، یونیسف و یوناما تهیه شده بود، به تصویب رساند.

هم‌چنین در سال ۲۰۱۵ دولت قانونی برای جرم انگاری استخدام و استفاده کودکان در نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان به تصویب رساند. قانون جزای تعدیل شده که از ماه فبروری ۲۰۱۸ نافذ گردید، استخدام و استفاده کودکان در بخش‌های نظامی و بچه‌بازی رسمی ناپسند که پسران توسط مردان قدرتمند برای تفریح به خصوص رقص و فعالیت‌های جنسی استثمار می‌شوند، را جرم دانسته است.

شرکت‌کنندگان در سینمار هرات خواهان توجه به فعالیت‌هایی در سطح اجتماع به شمول آموزش کودکان و جلوگیری از تماس آنها با مهمات منفجر ناشده شدند. بر اساس گزارش اخیر یوناما ۹۰ درصد تلفات از اثر انفجار مهمات منفجر ناشده باقی مانده از جنگ را کودکان تشکیل می‌دهند.

عبدالغنی جمشیدی یکی از مقامات ریاست حج و اوقاف گفت: «ما نیاز داریم تا به کودکان و جوامع مان در مورد تشخیص و گزارش‌دهی در مورد مواد انفجار ناشده باقی مانده از جنگ، آموزش دهیم.»

 

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …