دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۱۵ میلیون نفر به ویژه کودکان و مادران زیر پوشش خدمات صحی با کیفیت قرار می‌گیرند

کودک‌خبر، کابل: وزارت صحت عامه، ۲۳ قرارداد جدید به منظور گسترش خدمات اساسی صحی در ۲۳ ولایت امضا کرده و می‌گوید که با امضای این قراردادها پانزده میلیون از شهروندان به ویژه کودکان و مادران در مناطق دور دست زیر پوشش خدمات صحی «باکیفیت» قرار می‌گیرند.

ولایت‌های ارزگان، بادغیس، پکتیا، پکتیکا، دایکندی، فاریاب، فراه، کنر، لغمان، لوگر، میدان وردک، بامیان، بغلان، بلخ، تخار، جوزجان، زابل، سمنگان، غور، کندز، کندهار، نورستان و کابل شامل این قراردادها می‌باشند.

این قراردادها امروز میان وزیر صحت عامه و نمایندگان برخی از موسسات داخلی و بین‌المللی به منظور عرضه‌ی خدمات صحی اساسی و هم‌چنین خدمات اساسی شفاخانه‌یی به امضا رسید.

براساس این قراردادها، موسسات تطبیق کننده خدمات صحی با کیفیت را در معیارات تعیین شده در مراکز صحی ۲۳ ولایت ارایه می‌کنند. ارزش‌ این قراردادها ۱۷.۶ میلیارد افغانی معادل ۲۳۷ میلیون دالر است. این مبلغ از سوی بانک جهانی، اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا تامین می‌شود.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، در مراسم امضای این قراردادها گفت که ارایه خدمات اساسی صحی در کشور گسترش می‌یابد. آقای فیروز افزود: «وزارت صحت عامه تلاش دارد تا میزان دسترسی مردم را به خدمات صحی به بالاتر از ۹۰ درصد بلند ببرد. در حال حاضر ۲۷۰۰ باب مرکز صحی در کشور وجود دارند. در چارچوب این قراردادها قرار است ۳۷۵ باب مرکز صحی جدید تا سه سال آینده در جای‌های مورد نیاز ایجاد شود.»
وی هم‌چنین ابرازداشت: «قراردادهایی که امروز به امضا رسید، با قراردادهای قبلی متفاوت است. در گذشته تنها خود قراردادها از سوی وزارت مدیریت می‌گردید، اما اکنون اجراات موسسات تطبیق کننده به منظور ارایه خدمات صحی با کیفیت با شیوه خاص مدیریت می‌شود. کسانی‌که طبق قرارداد خدمات ارایه نتوانند، قراردادهای آنان فسخ می‌شود و مسوولان آن مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.»
وزیر صحت عامه هم‌چنان تاکید ورزید که با تطبیق این پروژه‌ها در ۲۳ ولایت بیشتر از پانزده میلیون تن از شهروندان به ویژه کودکان و مادران در مناطق دوردست کشور زیر پوشش خدمات صحی با کیفیت قرار خواهند گرفت.

وزارت صحت عامه می‌گوید که  قرار است در آینده نزدیک قراردادهای هشت ولایت دیگر نیز به ارزش ۱۰۵ ملیون دالر به امضا برسد.

وزارت صحت عامه می‌افزاید که ارزیابی اخیری که در بخش ارایه خدمات صحی توسط نهاد «Afghanistan house health survey» صورت گرفته است، نشان می‌دهد که عرضه‌ی خدمات صحی در مقایسه با سال‌های قبل بهبود یافته است.
وزارت صحت می‌افزاید که این قرار دادها تحت پروژه «صحت‌مندی» به شیوه «رقابت آزاد بین‌المللی طی یک پروسه شفاف» با موسسات تطبیق کننده صورت گرقته و در چارچوب این قراردادها این پروژه‌ها تا سه سال آینده تکمیل می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …