دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

دیدبان حقوق بشر: یک‌سوم قربانیان جنگ کودکان هستند

ستاره حسینی

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر، در گزارشی اعلام کرده که در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی، بشتر از ده هزار غیرنظامی در افغانستان در نتیجه‌ی جنگ‌ها و خشونت‌های مسلحانه کشته و زخمی شده‌اند که یک‌سوم این قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که بیشتر غیرنظامیان به صورت مستقیم از سوی شورشیان مسلح مخالف دولت در شهرها و هم‌چنان در وقت رای‌دهی هدف قرار گرفته‌اند. این سازمان می‌‌افزاید که نیروهای امنیتی افغانستان و بین‌المللی نیز در جریان حملات هوایی شبانه‌ی شان غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند.

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر در گزارش خود گفته است که گسترش‌ ناامنی‌ها در افغانستان، برای نخستین‌بار پس از سال ۲۰۰۲، افت تحصیلی کودکان را در قبال داشته است. این سازمان می‌گوید که ناامنی‌‌ها باعث شده تا شصت‌ درصد دختران به مکتب نروند.

پاتریشیا گوسمن مدیر بخش آسیایی سازمان دیدبان حقوق بشر، می‌‌گوید که شکست‌های طولانی مدت حکومت‌داری خوب، بی‌توجهی به غیرنظامیان از سوی شورشیان و استراتیژی‌های کوتاه مدت ایالات متحده امریکا و دیگر متحدان آن کشور، نتایج «فاجعه‌باری» در افغانستان داشته است. او در مورد به نتیجه رسیدن تلاش‌های جاری صلح در افغانستان نیز ابراز شک و تردید می‌کند و می‌افزاید که هنوز مشخص نیست که طرف‌های مذاکرات می‌تواند حفاظت از حقوق بشر را در اولویت قرار بدهند یا خیر.

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر، از گروه تروریستی داعش، شاخه‌ی خراسان، به عنوان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان یاد کرده می‌گوید که این گروه در سال ۲۰۱۸ فعالیت‌های تروریستی خود را در مناطق شهری عمدتا شیعه‌نشین گسترش داده و غیرنظامیان را هدف قرار داد. به گفته‌ی این سازمان، گروه تروریستی طالبان نیز حملات «بی‌رحمانه‌» زیادی را انجام داده که این حملات منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شده است.

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر از حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان و امریکایی نیز، به عنوان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان یاد کرده است. این سازمان در گزارش خود گفته است که در این حملات نزدیک به شش‌صد غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند که شصت درصد این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. دیدبان حقوق بشر می‌افزاید که تاکنون هیچ تحقیقی در باره‌ی این حملات صورت نگرفته و ممکن است این حملات از جمله‌ی جرایم جنگی به شمار برود.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که استفاده از مواد انفجاری دست‌ساز از نوع «آی‌ای‌دی» آن توسط تروریستان، بیشترین تلفات را از کودکان می‌‌گیرد. به گفته‌ی این سازمان، استفاده از این نوع مواد انفجاری، از زمان آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی بیشتر شد. این سازمان تاکید کرده که از ماین‌های دست‌ساز برای هدف قرار دادن غیرنظامیان در مکاتب نیز استفاده شده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که در جریان روز برگزاری انتخابات پارلمان، بیش از چهارصد غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. به گفته‌ی او، چنین وضعیتی چشم‌انداز انتخابات معتبر ریاست‌جمهوری را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌افزاید در جریان سال ۲۰۱۸، دست‌کم چهارده روزنامه‌‌نگار جان باخته و یازده تن از این روزنامه‌نگاران در نتیجه‌ی حملات تروریستی داعش از بین برده شده‌اند. به گفته‌ی این سازمان، تهدید و فعالیت‌های تروریستی طالبان نیز علیه رسانه‌‌ها و خبرنگاران در سال گذشته‌ی میلادی افزایش یافت.

دیدبان حقوق بشر از عدم دسترسی زنان و دختران به عدالت نیز خبر داده می‌گوید که هرگاه زنان و دختران برای دسترسی به عدالت و دادگاه اقدام می‌کنند، از سوی دادستان‌ها و پولیس تحت فشار قرار می‌گیرند تا در نتیجه‌ی میانجی‌گیری با کسانی که در حق‌شان بی‌عدالتی کرده‌اند کنار بیایند.

با این‌حال، پاتریشیا گوسمن می‌گوید تلاش برای آوردن در افغانستان در حالی که فساد اداری و سوءاستفاده‌های سیستماتیک را نادیده گرفته شود، به مفهوم سیگنال‌های ناکامی دولت افغانستان، تمویل‌کنندگان و نیروهای بین‌‌المللی است.

 

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …