یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

داکتران بدون مرز از دولت خواسته در باره کشتارِ مادران و نوزادان در زایشگاه دشت‌برچی تحقیق کند

محمدجلیل اکبری

سازمان داکتران بدون مرز، ام‌اس‌اف، از دولت افغانستان خواسته تا در باره‌ چگونگی و چرایی حمله به زایشگاه دشت‌برچی در کابل و کشتار مادرانِ درحال زایمان و نوزادن تازه متولد شده، تحقیق کند.

این سازمان در بیانیه‌ای گفته تا زمانی که نتواند پاسخی برای سوالات خود دریافت کند، نمی‌تواند در باره آغاز فعالیت دوباره خود در زایشگاه دشت‌برچی فکر کند.

زایشگاه دشت‌برچی، روز سه‌شنبه، دوازدهم ماه می‌، مورد حمله چند مهاجم قرار گرفت که در نتیجه‌ی آن ۲۴ تن، شامل مادرانِ در حال زایمان و نوزادان تازه به‌دنیا آمده جان‌های خود را از دست دادند. در این حمله بیست تن دیگر، شامل نوزادان زخمی شدند.

این زایشگاه بخشی از یک شفاخانه دولتی واقع در منطقه «تانک تیل» در ناحیه سیزدهم شهر کابل است. زایشگاه این شفاخانه تحت حمایت و مدیریت سازمان داکتران بدون قرار داشت. مهاجمان با ورود به محوطه شفاخانه، مستقیماً بخش زایمان شفاخانه را مورد هدف قرار دادند و به گفته‌ی داکتران بدون، در این حمله ۱۵ زن درحال زایمان جان‌های خود را از دست دادند. داکتران بدون مرز می‌گوید که ۲۸ زن در حال زایمان، در زمان حمله در زایشگاه حضور داشتند.

ام‌اس‌اف می‌گوید که پنج‌ نفر از این زنان، شامل کسانی بودند که چند دقیقه ویا چند ساعت قبل نوزادان خود را به‌دنیا آورده بودند. به گفته‌ داکتران بدون مرز، یک قابله و دو کودک که منتظر دریافت واکسین‌ قرار داشتند نیز در میان قربانیان این حمله تروریستی بودند.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت نوزادان بازمانده از حمله بر زایشگاه کابل چه شد؟

داکتران بدون مرز: مهاجمان به قصد کشتار نوزادان و مادران آمده بودند

سازمان نجات کودکان: سوزاندن نوزادان با گلوله و بمب، روش درست به دنیا آمدن نیست

مادرش هنگام ولادت صدایش را خفه کرد تا مهاجمان متوجه نشوند

نوزدانی که به‌دنبال این کشتار در زایشگاه از آغوش مادران خود دور شدند، به شفاخانه ملی اطفال اتاترک منتقل شدند. حدود بیست نوزاد، از زایشگاه دشت‌برچی به شفاخانه اطفال اتاترک منتقل شدند. خانواده‌های این نوزادان، ساعت‌ها پس از حمله به کمک شبکه‌های اجتماعی، آنان را پیدا کردند.

حمله سیستماتیک

داکتران بدون با انجام تحقیقاتی در باره‌ حمله‌ی وحشیانه دوازدهم ماه می در این زایشگاه، این حمله را سیستماتیک توصیف کرده می‌گوید که همه‌ی شواهد حاکی از آن است که این حمله به منظور هدف قرار دادن بخش زایمان صورت گرفته است. به گفته‌ی این سازمان، مهاجمان به طور «سیستماتیک» از اتاق به اتاقی دیگر رفته و مادران در حال زایمان را در بستر کشته‌اند. داکتران بدون مرز هم‌چنین تاکید کرده مهاجمان از دروازه ورودی وارد شفاخانه شفاخانه و با رد شدن از کنار چند ساختمان دیگر در این شفاخانه،  مستقیماً به سمت بخش نسایی‌ولادی رفته‌اند.

با این‌حال، داکتران بدون مرز می‌گوید که با گذشت بیش از سه هفته از این حمله‌ی وحشیانه، هنوز تحقیقی در باره اهداف و چگونگی انجام این حمله، توسط دولت افغانستان صورت نگرفته است. این سازمان تاکید دارد که خواستار دریافت پاسخ سوالاتش به منظور آغاز فعالیت دوباره در زایشگاه دشت‌برچی است.

داکتران بدون مرز در بیانیه‌‌ای خود می‌گوید: «سه هفته بعد از حمله‌ی شرورانه به زایشگاه، هنوز نمی‌دانیم چه کسی به ما حمله کرد و چرا. ما نیاز داریم بدانیم که چه کسی به بیماران و قابله‌های ما حمله کرده و کشتند و چرا بخش زایمان را هدف قرار داد. برای همین، ما از مقام‌های مسوول می‌خواهیم تا تحقیقات لازم در باره این حمله‌ی وحشیانه را انجام بدهند.»

سازمان داکتران بدون مرز با بیان این که تاکنون هیچ نهاد دولتی افغانستان برای انجام تحقیقات در باره‌ی چگونگی و چرایی حمله به زایشگاه‌ دشت‌برچی با این سازمان در تماس نشده، می‌افزاید: «ما به نتیجه کدام تحقیقی که در باره رابطه صورت گرفته باشد، نزدیک نشده‌ایم. برای ما مهم است که یک تحقیقی برای دریافت پاسخ به خواسته‌هایی که در انتظارش هستیم صورت گیرد و نتایج آن شفاف و به‌ روشنی در دسترس قرار گیرد. ما نیاز داریم تا بدانیم که انگیزه و هدف حمله چه بوده و عاملان آن چه کسانی هستند. ما نیاز داریم درک کنیم که آیا ام‌اس‌اف، بیماران و کارمندان ما یک هدف بوده‌اند یا خیر.»

داکتران بدون مرز تاکید کرده که بدون دریافت پاسخ به‌هریک از پرسش‌هایش، دشوار است که این سازمان راجع به آغاز مجدد فعالیت‌هایش در زایشگاه دشت‌برچی فکر کند.

حمله تروریستان به بخش زایشگاه شفاخانه دشت‌برچی، واکنش‌های گسترده‌ای در قبال داشت، اما با گذشته سه هفته از آن، این حادثه دوباره به فراموشی سپرده شده است.

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …