یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

داکتران بدون مرز قبلاً در باره «اما و اگر» توقف فعالیتش در شفاخانه ‌برچی به دولت هشدار داده بود

محمدجلیل اکبری

سازمان داکتران بدون مرز، پیش از آنکه در باره توقف فعالیت‌هایش در شفاخانه دشت‌برچی در غرب کابل به‌دنبال یک حمله‌ی تروریستی خونین حدود یک‌ماه پیش بالای بخش زایمان این شفاخانه تصمیم بگیرد، به دولت افغانستان هشدار داده که هرگاه به پرسش‌های این سازمان در باره چگونگی و اهداف این حمله پاسخ ندهد، فعالیت‌هایش را در شفاخانه دشت‌برچی متوقف می‌کند.

ام‌اس‌ایف، اما، امروز اعلام کرده که به فعالیت‌هایش در شفاخانه دشت‌برچی، پس از شش سال فعالیت در راستای ارایه خدمات درمانی به مادران ‌باردار و نوزادان تازه متولد شده، در این شفاخانه پایان می‌دهد. داکتران بدون مرز در بیانیه امروزی خود گفته است که انگیزه حمله‌ی وحشیانه ۱۲ جون که منجر به جان باختن حداقل پانزده مادرِ درحال زایمان، یک قابله و چند کودک و نوزاد تازه به دنیا آمده شد، برایش مشخص نشده است.

گروهی از مهاجمان تروریست، دوازدهم جون بخش نسایی‌ولادی شفاخانه دشت‌برچی را که توسط سازمان داکتران بدون مرز به پیش برده می‌شد، مورد حمله قرار داده و در نتیجه حداقل بیست‌وچهار نفر شامل نوزادان و مادران در حال زایمان را به رگبار بستند. در این حمله چند تن دیگر به شمول چند مادر در حال زایمان و نوزادانی که لحظاتی کوتاهی از به‌دنیا آمدن‌شان گذشته بود، زخمی شدند.

داکتران بدون مرز در بیانیه امروزی خود گفته است که نمی‌توان این حمله را تنها به عنوان یک حادثه «غم‌انگیز» درنظر گرفت. این سازمان اتخاذ تصمیم برای پایان دادن به فعالیت خود در شفاخانه دشت‌برچی را «دشوار» توصیف کرده، اما می‌گوید که ممکن است چنین حملاتی بازهم صورت بگیرد.

این سازمان گفته است: «پس از حمله به بخش زایمان شفاخانه دشت‌برچی در نیمه‌ی ماه می، ما اعلام کرده بودیم که عقب‌نشینی خواهیم کرد و به فعالیت‌های خود در این شفاخانه پایان خواهیم داد.» داکتران بدون مرز تاکید کرده که توقف فعالیت این سازمان، منجر به عدم دسترسی مادران ‌باردار به خدمات بهتر درمانی می‌شود.

داکتران بدون مرز، در بیانیه‌ای در اوایل ماه جاری میلادی، از دولت افغانستان خواسته بود تا در باره چگونگی این حمله تحقیق کند و به پرسش‌های این سازمان پاسخ بدهد. این سازمان هشدار داده بود که هرگاه دولت افغانستان به پرسش‌هایش پاسخ ندهد، به فعالیت خود در شفاخانه دشت‌برچی در غرب کابل پایان خواهد داد.

سازمان داکتران بدون مرز با بیان این که هیچ نهاد دولتی افغانستان برای انجام تحقیقات در باره‌ی چگونگی و چرایی حمله به زایشگاه‌ دشت‌برچی با این سازمان در تماس نشده، افزوده بود: «ما به نتیجه کدام تحقیقی که در باره رابطه صورت گرفته باشد، نزدیک نشده‌ایم. برای ما مهم است که یک تحقیقی برای دریافت پاسخ به خواسته‌هایی که در انتظارش هستیم صورت گیرد و نتایج آن شفاف و به‌ روشنی در دسترس قرار گیرد. ما نیاز داریم تا بدانیم که انگیزه و هدف حمله چه بوده و عاملان آن چه کسانی هستند. ما نیاز داریم درک کنیم که آیا ام‌اس‌اف، بیماران و کارمندان ما یک هدف بوده‌اند یا خیر.»

داکتران بدون مرز هشدار داده بود که بدون دریافت پاسخ به‌هریک از پرسش‌هایش، دشوار است که این سازمان راجع به آغاز مجدد فعالیت‌هایش در زایشگاه دشت‌برچی فکر کند.

اما، اعلام امروزی داکتران بدون مرز مبنی‌بر توقف فعالیت‌های این سازمان در شفاخانه دشت‌برچی، احتمالاً بیانگر این است که دولت افغانستان به پرسش‌های این سازمان پاسخی ارایه نکرده و تحقیقاتی در باره چگونگی حمله و ورود مهاجمان به داخل شفاخانه پاسخی ارایه نکرده است.

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …