دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کتاب «ویروس کرونا» برای آگاهی‌دهی به کودکان منتشر شد

#کودک‌خبر، کابل: گروه گهواره، از نهادهای حامی حقوق کودکان، برای‌ نخستین‌بار کتاب «ویروس کرونا» برای آگاهی‌دهی به کودکان در باره چگونگی بیماری کوید-۱۹ را ترجمه و منتشر کرده است.

این کتاب (برای دانلود کلیک کنید) را الیزابت جنیر، کیت‌ ولسون و نیا رابرتز نوشته‌اند و نوید صدیقی ترجمه کرده و توسط گروه گهواره برای کودکان در افغانستان به چاپ رسیده است. کتاب ویروس کرونا حاوی معلوماتی است که به کودکان به زبان ساده در باره بیماری کوید-۱۹ معلومات لازم ارایه می‌دهد. ویروس کرونا چیست، چطور به ویروس کرونا مصاب می‌شویم، اگر به ویروس کرونا مصاب شوید چه خواهد شد، چرا مردم از مبتلا شدن به ویروس کرونا تشویش دارند، آیا کرونا قابل معالجه است، چرا به جایی که در روزهای عادی می‌رفتیم حالا بسته‌اند، تمام وقت درخانه ماندن چه حسی دارد، چگونه می‌توانیم به خانواده و دوستان خود کمک کنیم، چه کارهای دیگر می‌توانم انجام بدهم، در آینده چه رخ خواهد داد و روزی این وضعیت عجیب و ناپسند پایان خواهد یافت از جمله عنوان‌های اصلی محتوای این کتاب‌اند.

بیشتر بخوانید:

جلوگیری از وحشت: چگونه با کودکان در باره ویروس کرونا صحبت کنیم؟

چگونه به کودکان کمک کنیم تا با اضطراب و فشار روحی ناشی از کرونا مبارزه کنند؟

۸ نکته‌ی که برای محافظت از کودکان‌ در برابر ویروس کرونا باید درنظر گرفت

شش توصیه مهم یونیسف برای مراقبت از کودکان در زمان شیوع کرونا

پنج روشی که می‌توانید به آموزش کودکان خود در دوران همه‌گیری کرونا در خانه کمک کنید

از زمان شیوع ویروس کرونا در افغانستان نزدیک به پنج ماه می‌گذرد، اما تاکنون رهنمود لازم برای آگاهی‌دهی به کودکان در زمینه چگونگی حفظ سلامت خود و خانواده‌های‌شان و راه‌های جلوگیری از ابتلا ویروس کرونا ارایه نشده است. هرچند تحقیقات نشان داده که کودکان از خود علایم‌ شدید ابتلا به بیماری کوید-۱۹ را بروز نمی‌دهند، اما می‌توانند از ناقلان این ویروس در خانواده‌ها و جامعه باشند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها در رعایت اصول بهداشتی توسط کودکان‌شان، توجه لازم به خرج ندهند.

کودکان بدون هراس از ابتلا به ویروس کرونا و انتقال این ویروس از یک شخص به شخص دیگر، بدون رعایت کدام اصول بهداشتی آزادانه در جاده‌ها و کوچه‌ها گشت‌وگذار دارند. این درحالیست که مکاتب سراسر کشور به منظور حفظ فاصله‌گیری اجتماعی و قدمی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، از آغاز سال تعلیمی تا مدتی نامعلومی تعطیل شده‌اند.

این درحالیست که براساس آمارهای ارایه شده توسط وزارت صحت عامه، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به بیش از ۳۲هزار نفر رسیده که از این میان، تاکنون بیش از هشت‌صد‌نفر جان باخته و نزدیک به چهارده‌هزار تن دیگر هم بهبود یافته‌اند. آمارهای غیررسمی شمار مبتلایان و جان‌باختگان را چند برابر بیشتر از آمارهای وزارت صحت عامه نشان می‌دهند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …