سه شنبه , ۱۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

شش موردی که می‌توانند باعث عصبانیت و پرخاشگری کودکان شوند

By: Hillary

منبع: kidsactivities

#کودک‌خبر، کابل: آیا فرزندی دارید که به نظر عصبانی و پرخاشگر می‌رسد و می‌خواهید بدانید که دلایل عصبانیت یا پرخاشگری‌اش چیست؟ فهمیدن دلایل اصلی عصبانیت کودکان می‌تواند شما و فرزندتان را از ناراحتی‌های زیادی حفظ کند.

آیا کودک‌تان ضرب‌وشتم می‌کند؟ فریاد می‌کشد؟ مخالفت می‌کند؟ آیا این صفات تنها در کودک‌ شما دیده می‌شود؟  آیا وقت استراحت کردن، بردن اسباب‌بازی‌ها و مدت زمان بازی را محدود کرده‌اید؟ این کارها هیچ فایده‌ای نداشته است.

به نفع شماست که واقعاً کودک عصبانی یا پرخاشگر نداشته باشید. اما، این احتمال نیز وجود دارد که یکی از این شش اتفاق برای کودک‌تان پیش آمده باشد یا پیش بیاید که باعث عصبانیت و پرخاشگری فرزند شما می‌شود.

به یاد دارم بدترین اخلاقی که تا به حال دخترم داشت چه بود. او سه سال بود و من سعی داشتم که هردو دخترم را برای بیرون رفتن و تولد یک سالگی دخترکوچک‌ترم در رستورانت آماده کنم.

من‌خواستم که اول موهای دختر سه ساله‌ام را درست کنم اما دست از بازی کردن بر نمی‌داشت، پس به جای آن کار انتظار هرچیز بدی را داشتم.شروع کردم به درست کردن موهای دختر یک ساله‌ام. انجام این کار شروع بود با فریاد زدن، ضربه زدن و کوبیدن. این جشن تولدی نبود که من می‌خواستم.

یک سال طول کشید اما در نهایت متوجه شدم که چه چیزی این‌قدر دخترم را عصبانی می‌کرد. اما، نکته این‌جاست که دلیل مهمی وجود داشت. دخترم آدم بدجنس یا آدم بد و حتی عصبانی نبود و به‌خاطر دارم زمانی دوست داشتن فرزندم سخت بود که مجبور بودم بیشتر دوستش داشته باشم

دلایل اصلی عصبانیت کودکان چیست؟

۱- کودک بیش از حد خسته است

بیشتر این را زمانی می‌بینید که کودک‌تان نوزاد است و تازه به راه رفتن شروع کرده و به دوره خواب سیزده ساعته در شب نیاز دارد. اما کودک ۷ ساله‌ای که چند شب تا دیر وقت بیدار می‌ماند و هر روز برای رفتن به مکتب صبح وقت بیدار می‌شود را دست‌کم نگیرید. می‌تواند کاملاً ترسناک شود.

ذهن و بدن کودکان به حدی در حال رشد است که برای طولانی‌مدت از خواب ناکافی لذت نمی‌برند.

بیشتر بخوانید:

۸ راه برای اصلاح رفتارهای پرخاشگرانه کودکان و مدیریت آن

شش راهکار مناسب برای تغییر رفتار نامناسب کودکان

این‌که کودک‌تان بی‌ادب و بداخلاق است، شما مقصیر هستید

فحاشی و بد حرفی کودکان نوپا و راه‌های جلوگیری آن

هم‌چنین به نظر می‌رسد زمانی که فرزند نوزاد است به این نظریه احترام می‌گذاریم اما آیا می‌دانید که کودک ۱۰ ساله‌ی شما هم به ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب در شب نیاز دارد؟ تا زمانی که نمی‌دانید کودک به اندازه کافی خوابیده است، او را عصبانی فرض نکنید.

۲-کودک نمی تواند احساساتش را کنترول و با کلمات بیان کند

آیا تا به‌حال از این که حتی نمی‌توانید درست فکر کنید، عصبانی شده‌اید و خواسته‌اید که به چیزی ضربه بزنید؟ کودک‌تان هم کاملاً همین احساس را دارد. حتی قبل از شروع شدن احساسات متغییر دوران بلوغ، فرزند جوان‌تان سعی دارد یاد بگیرد که چگونه بدن کوچکش می‌تواند از خوشحالی به عصبانیت به هیجان‌زدگی و به ناراحتی فقط در ۱۰ دقیقه تغییر کند.

۳-یک مشکل صحی اساسی وجود دارد

این دلیل بسیار پُراهمیت است اما اغلب دلیلی برای پرخاشگری و عصبانیت کودکان در نظر گرفته نشده است.

اگر فرزندتان بیشتر از آن چه که فکر می‌کنید نورمال است و عصبانی و پرخاشگر می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که با داکتر متخصص کودک در این باره صحبت کنید. هم‌چنین اگر پیدا کردن جواب آن راحت یا سریع نبود، تعجب نکنید. اما آگاهی داشتن چیزی قدرتمند است، هم برای شما و هم برای فرزندتان.

۴- کودکان‌تان احساس قدرت نمی‌کنند

این جا آرام باش، لباس‌هایت بپوش و مسواک بزن، برای شام هم آش داریم.

وقتی درباره‌اش فکر کنید، ما به کودکان‌ خود دستورات زیاد، اما انتخاب کم می‌دهیم. این امرتا حدودی می‌تواند به این واقعیت مربوط شود که ما پدر و مادر هستیم و کودکان نمی‌توانند تمام تصمیمات ما را انجام دهند چرا که هیچ چیزی در عوض نمی‌گیرند. اما زمانی که به آن فکر کنید، متوجه می‌شوید این که به فرزندان خود بگوییم چه کنند آسان‌تر است. زمانی که فرزند ما احساس کند حرفی برای گفتن ندارد، پس از مدتی می‌تواند برای‌شان ناامید کننده باشد.

باید سعی کنیم تا جایی که می‌توانیم به کودکان خود فرصت دهیم تا خودشان تصمیم بگیرند. چیزهای کاملاً ساده، هر صبح خودشان لباس‌شان را انتخاب کنند. یا درباره‌ی برنامه غذایی هفتگی نظر دهند، بنابراین تقریباً غذاهای مورد علاقه آن‌ها درست می‌شود. کار مهمی نیست، اما به آن‌ها احساس کنترول می‌دهد.

۵- عصبانیت کودک خارج از خانه ریشه می‌گیرد

اخیراً، بزرگ‌ترین دخترم بدرفتاری کرد، از خواهرش عصبانی شد و درباره‌اش با من صحبت کرد. حدود یک هفته ادامه پیدا کرد تا دلیل اصلی آن را متوجه شوم. دختر بدخُلقی در مکتب بود که باعث ترس او می‌شد تا حدی که دوست نداشت به مکتب برود.

هنگامی که توانستیم مشکل اصلی را حل کنیم، دیگر در خانه بد رفتاری نکرد. مشکل را بلافاصله حل نکردیم اما دخترم متوجه شد که تنها نیست.

۶- فرزندان‌تان شما را تماشا می‌کنند

برای پدران و مادران سخت است. اما لحظه‌ای به رفتارتان فکر کنید. وقتی کارها طبق خواسته‌‌ی‌تان پیش نمی‌رود، وقتی کسی در ترافیک از شما جلو پیشی می‌گیرد، وقتی روز بدی سر کار داشته‌اید، وقتی به اندازه‌ی کافی نخوابیده‌اید، فرزندان‌مان به ما نگاه می‌کنند. بیشترین چیز را از ما یاد می‌گیرند. این که چطور با دیگران رفتار می‌کنیم. زمانی که چانس با شما نبوده، عکس‌العمل‌تان چه می‌شود.

بلی، عصبانی بودن مشکل ندارد. بگذارید شما را عصبانی ببینند، این احساسی طبیعی است. اما، قبل از آن که طبق آن احساس عمل کنید، لحظه‌ای صبر کنید. چرا که ممکن است هفته بعد همان رفتار را در کودک‌تان ببینید.

در نهایت اکثر ما قبول خواهیم کرد که کودکان ما انسان‌های کوچک عصبی نیستند، کافی است چند قدم به عقب برویم، چند دیدگاه بدست بیاوریم و دلایل اصلی عصبانیت کودکان خود را پیدا کنیم تا بتوانیم به درستی به آن بپردازیم.

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …