یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

صالح: اکثر فرماندهان بی‌رحم طالبان کسانی‌اند که از کودکی به مدارس طالبان آموزش دیده‌اند

#کودک‌خبر، کابل: امرالله صالح معاون اول ریاست‌جمهوری، با اعلام این‌که پولیس کابل دیروز چند تن از کودکان و نوجوانان زیر سن را که قرار بود برای تعلیمات به مدارس طالبانی منتقل شوند متوقف کرده، گفته است که اکثر فرماندهان و جنگجویان بی‌رحم کسانی هستند که از دوره‌ی کودک به مدارس طالبان در پاکستان آموزش‌های تروریستی را دریافت کرده‌اند.

آقای صالح با ارایه‌ی گزارشی از جلسه شش‌ونیم صبح امروز، گفته است که کودکان و نوجوانان زیرسنی که دیروز توسط پولیس کابل متوقف شده‌اند، به خانواده‌های‌شان تحویل داده‌ شده‌اند.

معاون اول ریاست‌جمهوری، می‌گوید زمانی که او سوانح فرماندهان و جنگجویان بی‌رحم تروریستان طالب را مطالعه می‌کند، اکثر این تروریستان کسانی هستند که پانزده‌-شانزده سال قبل بنام آموزش‌های دینی به پاکستان رفته بودند. آقای صالح در گزارش خود با اشاره به جلوگیری از انتقال چند کودک برای آموزش به مدارس طالبان در پاکستان، نوشته است: «این حادثه مرا به یاد سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ انداخت. در آن سال‌ها صدها کودک افغانی را عمدتاً از شمال هرهفته زیر عنوان تدریس دینی با خدمات لیلیه و پوشاک به پاکستان انتقال می‌دادند. وقتی رییس عمومی امنیت ملی بودم چندین مورد از این انتقال‌ها را توقف دادم. موضوع در کابینه بحث شد که با این معضله چه برخوردی صورت گیرد. متاسفانه دولت وقت تصمیم گرفت که اجازه دهد کودکان بدون حضور والدین‌شان برای تدریس به پاکستان انتقال یابند. به عباره دیگر گفته شد که تربیت کودکان ربط به تصمیم خانواده دارد و نه دولت.»

امرالله صالح هم‌چنین در این گزارش خود افزوده است:‌«اکثر این کودکان از خانواده‌های بی‌بضاعت بودند. اکنون وقتی من سوانح شماری از تروریستان و قوماندان‌های طالبان را در ولایات شمال مطالعه می‌کنم همان‌هایی اند که پانزده و شانزده سال قبل جهت تعلیم و تربیت تروریستی به کراچی و دیگر شهرهای پاکستان برده شده بودند. اکثر قوماندان‌های بی‌رحم و تروریست طالبان که مردم را قتل نموده و هیچ نوع رحم برتاسیسات و انسان این خاک ندارند، همان‌هایی اند که در کراچی و دیگر شهرهای پاکستان تعلیمات طالبانی و تروریستی دیده‌اند.»

معاون اول ریاست‌جمهوری، تاکید کرده که شهروندان افغانستان این‌ روزها بهای بی‌پروایی دولت وقت در قبال انتقال کودکان به مدارس پاکستانی را می‌دهند. او می‌گوید: «هرچند ما بهای بی‌پروایی‌های سال‌های گذشته را می‌پردازیم اما هنوز هم دیر نشده است و من تلاش خواهم کرد در ارتباط به انتقال کودکان بی‌بضاعت به مراکز طالبانی بیرون از خاک کاری نمایم. مهم‌ترین کار ایجاد چارچوب حقوقی و قانون برای ممانعت آن خواهد بود.»

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …