چهارشنبه , ۲۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

اهمیت ارزشی امنیت

نویسنده: دیانا عمرانی

کلمه «امنیت» حال شده تنها آرزوی مردم. حتا اگر از یک کودک نیز پرسیده شود که اولین آرزویت چیست؟ می‌گوید: امنیت!

زندگی بدون امنیت، بی‌معناست. وقتی که کشورت امنیت نداشته باشد از فردایت خبر نداری که آیا زنده هستی یا خیر؟ وقتی که از فردایت خبر نداشته باشی، از امروزت لذت نمی‌بری و اگر از امروزت لذت نبردی دیگر زندگی و زنده بودن برایت بی‌اهمیت است.

کشور ما امروز شده بدترین کشور جهان، وقتی برای شهروندان کشورهای دیگر بگویی که افغان هستم دفعتاً در ذهن آن‌ها خطور می‌کند که این یا قاتل است یا تروریست؛ چون در ذهن آنان تعریف نادرست و اشتباه از افغان بودن و مسلمان بودن شده است.

امنیت شده یک دغدغه در دل مردم. روز به روز وضعیت کشور به سوی بدبختی می‌رود. صبح با ماین، ظهر با انفجار و شب هم با دزدی و سرقت خاتمه می‌یابد. پس ما و این مردم چگونه امید به زندگی داشته باشیم؟

در این بین، کی آسیب می‌بیند؟ مردم بیگناه و مظلوم، جوانان و نوجوانان مظلوم که والدین‌شان با چقدر مشکلات، سختی‌ها و رنج‌ها اولادهای‌شان ‌را بزرگ می‌نمایند. وقتی که یک مریضی کوچک را سپری می‌کنند مادر و پدر چقدر به تشویش می‌باشند پس آن روزی را فکر کنید که توته‌ها و گوشت‌های تن اولادشان را نتوانند پیدا کنند.

آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید که چه حال و روزی بالای آن‌ها می‌آید. چطور دنیا به روی‌شان تاریک می‌گردد. چگونه زندگی برای‌شان تلخ می‌شود؟ مادر کودکش را با هزار مشکل بزرگ می‌کند که آینده خود و کشورش را بسازد و مصدر خدمت به جامعه‌اش شود. هیچ مادر و پدری نمی‌خواهد که درد فرزند را ببیند.

مرگ حق است اما چرا این‌گونه؟ چرا باید جوانان که با هزاران امید و آرزو زندگی می‌کنند، این‌گونه بمیرند. آیا این‌گونه مرگ فقط حق باشنده‌گان میهن ماست، چرا، گناه ما چیست؟

انسان‌هایی که بنام اسلام این کارها را انجام می‌دهید در کجای اسلام و در کجای قرآن آمده که باید انسان‌ها این‌گونه بمیرند. در قرآن آمده که خداوند (ج) همه را پیدا کرده، فقط حق گرفتن جان را نیز خداوند (ج) دارد. پس شما چگونه این حق را به خود می‌دهید که جان انسان‌های بی‌گناه را بگیرید. شما این‌گونه به پدر و مادر درد می‌دهید پس چگونه خود را مسلمان می‌گیرید؟ شما هستید که اسلام را غلط تعریف نموده و افغانستان را دوزخ روی زمین به همه جهان معرفی کردید.

دیگر بس است. کاری کردید که زندگی برای هزاران فامیل بی‌معنی شده است. کاری کردید که دیگران امید به فردا ندارند. هر روز خون‌ریزی به‌خاطر شما است. با نام مسلمان این کارها را می‌کنید. مسلمان این‌گونه نیست. مسلمان دل رحم دارد. به‌خاطر آسایش و آرامی زندگی خود، زندگی دیگران را برباد نمی‌سازد.

بیایید بس کنید. دست در دست هم داده و کشور خویش را آباد نمایید و دین اسلامی را با زیبایی‌ها و خوبی‌هایی که دارد به دیگران معرفی کنید نه این‌گونه با کشتن، قتل و خون‌ریزی‌ها.

بعضی‌ها می‌گویند این‌جا افغانستان است

جای جنگ و خوناشام است

مهرو‌محبت بود دور از این‌جا

این‌جا جای جنگ و انتقام است

اما من می‌گویم:

این‌جا افغانستان است

سرزمین دلیران است

مهرومحبت از هر گوشه نمایان است

دوستی و عشق فراوان است

مطلب پیشنهادی

آرزوها

صفا گلزاد ما همه آرزوهایی داشتیم و داریم و به‌خاطری همان آرزوها و اهداف زندگی …