دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۶ حقیقت جالب در باره پوست نوزادان

Sadia Qamar

منبع: MomJunction

#کودک‌خبر، کابل: نوزاد تازه متولد شما، نور چشم‌تان است. چشم به جهان گشودن این نوزاد، به زندگی‌تان نشاط بخشیده اما شرایط عجیب‌وغریب پوسیتی‌اش ممکن است شما را نگران ساخته باشد. به زودی متوجه می‌شود که تمام آن عکس‌های شفاف و زیبا از نوزادان واقعی نیستند. هرچند تمام اطرافیان‌تان به شما خواهند گفت که همه چه درست است، اما ممکن است که بازهم نگران باشید. شما حق به جانب هستید، زیرا پوست نوزادان در مدت‌ زمانی کوتاه، دچار تغییرات مهم می‌شود. برای این که از نگرانی‌های‌تان کاسته شود، به این حقایق جالب در باره پوست نوزادان توجه کنید؛ حقایقی که تازه مادرها باید دقت کنند.

۱-رنگ پوست نوزادان چگونه است

رنگ پوست بیشتر نوزادان هنگام تولد بنفش مایل به سرخ است و شما ممکن است با دیدن این رنگ تعجب کنید. دست و پاها هم ممکن است کمی آبی رنگ باشند، اما این موضوعات اصلاً جای نگرانی ندارد. فارغ از رنگ پوست و نژاد، همه‌ی نوزادان حالت پوستی یک‌سانی پس از تولد دارند. این موضوع به‌دلیل کمبود اکسیجن ناشی از فشرده شدن بند ناف هنگام زایمان است. به محض این که شش‌های نوزاد اکسیجن را به سیستم گردش خون او وارد کند، رنگ پوست نوزاد به رنگ عادی بر می‌گردد.

۲-موهای ضعیف بدن نوزاد

در طول سه ماه دوم بارداری، موهای نازکی بنام لینوگو تمام اعضای بدن نوزادان را می‌پوشاند. با این که عموماً همه‌ی آن‌ها در همان داخل رحم می‌ریزند، بعضی از نوزادان به ویژه آنانی قبل از وقت به دنیا می‌آیند، ممکن است هنوزهم مقداری از این موها را بر روی بدن خود داشته باشند. اگرچه این موها هم به زودی می‌ریزند و این ریختن موی نوزاد مساله‌ی کاملاً طبیعی است.

بیشتر بخوانید:

هفت راهکار برای این‌که بدانیم حال نوزادمان خوب است

۱۱ راهکار برای رشد سریع موی نوزاد+ویدیو

چطور با نوزادان خود بازی کنیم: هفت ایده‌ برای بازی با نوزادان

۹ روش برای گرفتن نوزاد از شیر مادر

بوسیدن نوزاد؛ این برای کودک شما مضر است؟

۳-پوشش نازک روغنی

در داخل رحم، جنین با مایع روغنی و رقیقی محافظت می‌شود که بنام «ورنیکس کاسیوسا» یاد می‌شود. این لایه‌ی چسب‌ناک و روغنی از پوست لطیف جنین محافظت می‌کند. به علاوه این لایه به عنوان یک سازوکار دفاعی در داخل و بیرون از رحم عمل می‌کند تا رطوبت پوست نوزاد حفظ شود. پس سعی نکنید هرچه سریع‌تر این پوشش را پاک کنید و یا بشوید. پیش از این کار با داکتر مشورت کنید.

۴-رنگ جدید پوست؟ دوباره؟

بلی! و این بار به رنگ زرد. بیشتر نوزادان با بیماری زردی به دنیا می‌آیند که رنگ زرد ملایمی به پوست و چشم‌های‌شان می‌دهد. این موضوع به دلیل زیاد بودن میزان ماده‌ی «bilirubin» در بدن نوزاد هنگام تولد است. از آن جایی که جگر آن‌ها هنوز در حال رشد است، نمی‌تواند چنین مقادیر بالایی از این ماده را تنظیم کند. عموماً با شیردهی و مراقبت مناسب، اثرات زردی پس از حدود دو هفته از بین می رود. البته اگر این موضوع بیش از این طول کشید، باید فوراً به داکتر مراجعه کنید.

۵-پوست لطیف و شکننده

درست است که او حالا ظاهر خوب و پوست سرخ‌رنگ دارد. اما نقش محافظتی پوست او را خیلی هم جدی نگیرید زیرا بسیار لطیف و حساس است. ممکن است لایه‌های ورنیکس‌ کنده شوند اما سعی نکنید با هر وسیله‌ی دیگری این لایه را هنگام حمام کردن از پوست او جدا کنید. این کار ممکن است به پوست نوزاد شما آسیب بزند. هم‌چنین از استفاده از محصولات کیمیاوی کودکان یا آن‌هایی که معطر هستند خودداری کنید زیرا باعث بروز حساسیت پوستی نوزادان می‌شود.

۶رنگ نهایی پوست

مهم نیست نوزاد شما با چه رنگی به دنیا آمده، صورتی، بنفش مایل به سرخ، آبی یا زرد اما در نهایت این رنگ‌ها طی چند هفته از بین می‌روند. سپس ممکن است چند هفته تا چند ماه دیگر هم طول بکشد تا نوزاد شما رنگ پوست اصلی‌اش را به دست بیاورد. رنگ پوست طبیعی نوزاد شما به وسیله‌ی ژن‌های والدین تعیین می‌شوند. به همین دلیل ممکن است در این زمان شاهد تیره‌تر یا روشن‌تر شدن رنگ پوست او باشید. البته بازهم همه چیز عادی‌ست.

امیدواریم این اطلاعات شما را از سردرگمی در مورد پوست نوزادان نجات دهد. حالا که معلومات را کسب کرده‌اید، مطمین هستیم که برای چالش‌های نگهداری از چنین موجودات لطیفی کاملاً آماده‌اید. هرگاه هرکدام از وضعیت‌ها بیش از دو هفته طول کشید، فوراً موضوع را با داکتر در میان بگذارید. نوزاد شما ارزشمند است با احتیاط از او مراقبت کنید.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …