پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چهار ترفندی که من برای دور نگهداشتن کودکم از صحفات نمایشی کار می‌گیرم

Kavita Singh

منبع: ParentingFirstcry

#کودک‌خبر، کابل: استفاده‌ی کودکان از صفحات نمایشی مثل موبایل یا دیگر وسایل الکتریکی، یک مفهوم بیگانه نیست. من مادر یک دختر ۴ ساله هستم. من نه مادری بودم که کودکی‌اش را کاملاً از استفاده از وسایل الکترونیکی دور نگه دارد، نه مادری که بدون برنامه یا تعریف یک زمان محدود به کودکش اجازه استفاده از این وسایل را می‌داد، من چیزی بین این دو مورد بودم، نه کاملاً با مورد اول موافق بودم نه مورد دوم.

اما برخی وقت‌ها کار به جایی می‌رسید که تا به دخترم تلیفون موبایلم را نشان نمی‌دادم، دهانش را باز نمی‌کرد تا نان بخورد. بعد از تلاش زیاد برای تغییر دادن این عادت، هم توانستم او را از نگاه کردن زیاد به این وسایل دور کنم هم سرش را با فعالیت‌های دیگر گرم نمایم.

بگذارید با این نکته شروع کنم که استفاده از این لوازم به مدت کم و محدود شده اصلاً مشکلی ندارد. اما، ما نمی‌توانیم اعتیاد و و ابستگی به صفحات نمایشی را در دنیای امروزی انکار کنیم.

ما یک خانواده‌یی متشکل از والدین و فرزندان هستیم و من کاملاً مشکلاتی که برای سرگرم کردن کودک پر تحرک‌تان دارید را درک می‌کنم. شما می‌توانید با چند تغییر کوچک شروع کنید تا کودک‌تان بتواند به راحتی از وقت آزادش لذت ببرد.

۱-برای تغییر دادن عادت‌های کودک‌تان گام‌های کوچک بردارید

اگر یک روز از خواب بلند شوید و تصمیم بگیرید که یک عادت کودک را ناگهانی تغییر بدهید، فایده ندارد. باید این را در نظر بگیریم که کودکان مثل یک توپ کوچک پُر از احساس و عاطفه و تغییرات رفتاری هستند و هنوزهم یاد می‌گیرند که چگونه این احساسات را بروز بدهند. پس این تغییرات را آهسته شروع کنید: مثلاً روزی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای یاد گرفتن عادت جدید به او وقت بگذارید.

بیشتر بخوانید:

چهار راهکار برای رهایی کودک از اعتیاد به بازی‌های کمپیوتری یا تلفن‌های هوشمند

هفت راهکاری که می‌توان اعتیاد کودک به تماشای تلویزیون را درمان کرد

چگونه اینترنت را برای کودکان مفید بسازیم؟

آسیب‌هایی که والدین پریشان به کودکان می‌زنند

زمانی که دخترم یک ساله بود و دندان در می‌آورد اصلاً غذا نمی‌خورد. تمام چیزی که من می‌خواستم این بود که خوب غذایش را بخورد. خلاصه هر کاری از دستم بر می‌آمد انجام دادم اما کارساز نبود و آخرش مجبور شدم بازهم به تلیفون و موبایل روی بیاورم تا مطمین شوم غذایش را بخورد.

درست است غذایش را خورد اما ما را در دردسر دیگری انداخت؛ دردسر استفاده از موبایل هنگام نان خوردن. زمان می‌برد تا متوجه بسازیم که سُفره غذا خوری زمان دورهمی خانوادگی است و نباید از وسایل الکتریکی هنگام غذا خوردن استفاده کنیم، البته همه‌ی این‌ها یک روزه اتفاق نیفتاد.

۲-به تلاش خود ادامه دهید و استفاده از موبایل را محدود کنید

صرف نظر از برخی وسایل الکتریکی، می‌توانید زمان مناسبی را برای نگاه کردن کودک‌تان به صفحه نمایشی اختصاص دهید. تا زمانی که خودمان این قوانین را رعایت نکنیم نمی‌توانیم کودک را هم نصیحت کنیم، پس اول میزان استفاده از موبایل خودتان را کم‌تر کنید. راستش من قبلاً خودم عادت داشتم بیشتر از ۹ ساعت در طول روز با موبایل خودم بازی کنم، حتی گاهی اوقات متوجه هم نمی‌شدم چون از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کردم و مطالب تمام نشدنی‌اش روی رفتار من هم تاثیر گذاشته بود.

چند قانون پایه و اساسی تعیین کنید و به آن پایبند باشید. البته بعضی وقت‌ها ممکن است باعث شود که شما یا کودک‌تان از زیر قانون برآیید، چون اعتیاد به موبایل واقعاً جدی است. اگر کودک‌تان شما را در حال مطالعه کتابی یا چیز دیگری که دوستش دارید ببیند، او هم ناخودآگاه دوست دارد کار شما را ادامه بدهد.

۳-استفاده از بازی‌ها و سرگرمی‌های متنوع

یادگیری بازی‌های جدید بهترین گزینه برای زمانی بود که دیگر نمی‌دانستم چگونه کودکم را سرگرم کنم. وقتی تصمیم گرفتم که استفاده از موبایل را محدود کنم، بزرگ‌ترین دغدغه‌ام این بود که چطوری کودکم را سرگرم کنم. مدت‌ زمان توجه کودکان هم خیلی کوتاه است و ما هم باید هردفعه دنبال یک سرگرمی جدید و جالب باشیم.

من از گزینه‌های مختلف استفاده کردم و واقعاً برایم جالب بود، چون هردوی‌‌مان در کنارهم از آ لذت می‌بردم. در کمپاین‌ «روز بدون صحفات نمایشی»، شرکت کردم و بعداً از آن خارج شدم. این کمپاین برای مادرانی مثل راه‌اندازی شده بود.

۴-به کودک‌تان در باره بدی‌های صفحات نمایشی آموزش بدهید

ممکن است فکر کنید که کودک‌تان هنوز خیلی کوچک است که حرف شما را درک کند، اما باور کنید این موجودات کوچک خیلی حساس هستند و خوب به حرف‌های شما و این‌که چه می‌گویید گوش می‌دهند. اول در مورد خطرات استفاده از این وسایل با آن‌ها حرف بزنید و در کنار آن سپس از خوبی‌های استفاده مناسب از این وسایل صحبت کنید.

در باره عوارض موبایل و دیگر صفحات الکترونیکی نمایشی با کودک خود حرف بزنید و بیشتر حرف‌های‌تان را در قالب داستان برای‌شان تعریف کنید که منظورتان را خوب بتوانید برسانید، می‌توانید از کتاب‌ها استفاده کنید و به آن‌ها نشان بدهید که روزها بدون استفاده از موبایل هم خیلی سرگرم‌کننده و جالب خواهند بود.

امیدوارم این چند نکته‌ای که من از آن استفاده کردم به شما هم کمک بکند.

همیشه دوست دارم بدانم که چه روشی برای کودک‌تان جواب داده است یا چگونه با صحبت کردن با آن‌ها سرشان را گرم می‌کنید؟ یادتان نرود که نظرات و ترفند‌های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …