پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چهار راهکار برای رهایی کودک از اعتیاد به بازی‌های کمپیوتری یا تلفن‌های هوشمند

#کودک‌خبر، کابل: باید واقع‌بین باشیم، بازی‌های کمپیوتری جالب هستند. کودکان حرکات تولیدشده توسط خودشان، شکل‌ها و تصاویر، صدها، امتیاز آوردن خودکار، مهارت‌هایی که به‌دست می‌آورند و هیجان بُردن و یا بیشتر کردن امتیازات‌شان را دوست دارند.

بعضی از بازی‌ها کمیپوتری جنبه‌ی آموزشی نیز دارند. آن‌ها هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌ها را بیشتر می‌کنند، توانایی پردازش و زمان واکنش به محرک‌ها را کاهش می‌دهند. هم‌چنین آن‌ها کمپیوتر را به‌نحو شیرینی به کودک معرفی می‌کنند.

از سوی دیگر، کودکان گاهی ساعات بیشتری از آنچه والدین‌شان مایلند صرف بازی‌های کمیپوتری یا بازی‌ها توسط تلفن موبایل می‌کنند. این امر باعث می‌شود که در انجام فعالیت‌های مهم دیگر نظیر انجام کار خانگی مکتب و درس خواندن کوتاهی کنند. اگر احساس می‌کنید که کودک‌تان بیش از حد با این قبیل بازی‌ها مشغول شده است، باید با آن جدی برخورد کنید. با این‌حال، به‌خاطر بسپارید که در مورد بسیاری از کودکان، جالب بودن و جذابیت بازی‌ها در ابتدا بیشتر است و به مرور زمان کم می‌شود.

در این‌جا به چهار راهکاری اشاره می‌کنیم که احتمالاً کمک خواهد کرد تا کودک‌تان را از اعتیاد به بازی‌هایی از قبیل بازی‌های کمپیوتری نجات بدهید.

  • همراه کودک خود بازی کنید

اگر تاکنون بازی‌های کمپیوتری نکرده‌اید، قضاوت در مورد آن‌ها را به بعد از آزمایش آن‌ها موکول کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که بعضی از آن‌ها واقعاً به کودک کمک می‌کنند که برخی از موضوعات و مهارت‌های ضروری را یاد بگیرد. یک گردش به نزدیک‌ترین کلپ‌ ورزشی محل‌تان ترتیب دهید و به کودک اجازه دهید که بازی‌های مورد علاقه‌اش را به شما نشان دهد. خودتان هم آن‌ها را یک‌بار امتحان کنید تا یک حالت رقابت پدید آورید. اگر خودتان در خانه کمپیوتر یا تلفن هوشمند دارید، با یک‌دیگر به یک دوکان فروش نرم‌افزار بروید. بازی‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر دارا بودن ارزش آموزشی، جذاب باشند. هردوی شما از چنین برنامه هایی که منطق ریاضی را به کار می‌گیرد، لذت خواهید برد.

بیشتر بخوانید:

بازی‌های کمپیوتری اتلاف وقت نیست؛ کافی است از کودکان بپرسید

لذت کودکان و نوجوانان از بازی‌های جنگی و خشونت‌آمیز کمپیوتری

والدین، با مشارکت خود احتمال آسیب دیدن کودکان دربازی‌های آنلاین را کاهش می‌دهند

چه نوع بازی‌هایی برای نوزادان تازه متولد خوب است؟ مادران و متخصصان پاسخ می‌دهند

اسباب‌بازی کم‌تر گزینه بهتر برای کودکان است

  • از بازی‌های کمپیوتری به عنوان جایزه استفاده کنید

از این برنامه‌ها به عنوان انگیزه‌هایی برای انجام کارهایی نظیر کار خانگی مکتب یا کارهای خانه استفاده کنید: «احمد! می‌توانی پس از این‌که درست را خواندی و کار خانگی‌ات را انجام دادی و ما آن‌ها را دیدیم، نیم ساعت بازی بکنی.» یا این‌که به کودک در مقابل انجام دادن مقدار بیشتری از کارهای خانه، پول بدهید تا بتواند در کلپ ورزشی یا مراکز تفریحی در نزدیکی خانه‌ی‌تان برود.

  • اجازه دهید کودک از بازی کردن سیر شود

اگر کودک شما می‌خواهد به قیمت انجام ندادن کارهای دیگر به بازی‌های کمپیوتری یا موبایل بپردازد، با او قرار بگذارید. به این ترتیب که بعد از ظهر روزهای تعطیل هرچقدر که دوست دارد بازی کند و حتی تا دیر وقت بازی کند. (البته تحت نظارت والدین یا یکی از بزرگ‌سالان خانواده) یا این‌که با او مسابقه بگذارید. به این ترتیب کدام یک از شما می‌تواند مدت زمان بیشتری بازی کند. به او این فرصت را بدهید تا جایی که دوست دارد، بازی کند و از بازی کردن «سیر» شود.

  • پیامدهای منفی را به کار گیرید

زمانی که تمام روش‌های دیگر ناموفق بودند، رمز کمیپوتر یا تلفن هوشمندی که برای کودک قابل دسترس است را تبدیل کنید یا طوری غیرفعال سازید تا کودک مجبور شود که کودک اجازه‌ی بازی کردن را کسب کند. به‌ تدریج به او بفهمانید که نتایج سوءاستفاده از امکانات چه خواهد بود و دقیقاً مدت‌ زمانی را که در اثر سوءاستفاده کمیپوتر یا تلفن غیرفعال خواهد شد، مشخص کنید. سپس پیگیری کنید که تا چه حد، از دستورات شما پیروی می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …