پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تاریخ این روزها نزد کودکان روسیاه خواهد بود

اگر شرایط و احوال این روزها به درستی درج حوادث تاریخی بشود، شرح وضعیت امروزی کودکان در افغانستان بدترین و سیاه‌ترین فصل‌های این تاریخ خواهد بود.

کودکان در این روزها بدترین شرایط را تجربه می‌کنند؛ روزانه‌ها ده‌ها تن‌شان به دلیل خشونت‌های مسلحانه گروه‌های تروریستی از جمله طالبان به رگبار بسته شده و معیوب می‌شوند و میلیون‌ها تن دیگر هم از دسترسی به حقوق اولیه‌ی‌شان از قبیل عدم دسترسی به غذای کافی، سرپناه، فرصت‌های آموزشی و خدمات صحی محروم شده و رنج می‌برند. شرایط موجود، از افغانستان به عنوان «بدترین، ناامن‌ترین، مرگ‌بارترین» و ده‌ها پسوند نامطلوب دیگر برای کودکان ساخته است.

حاکمان و رهبرانی که در دو سوی خشونت‌ها قرار دارند، نباید انتظار داشته باشند که نسل‌های کوچک آینده با خواندن تاریخ مدیریت‌شان و شرایطی که امروزه کودکان با آن مواجه‌اند، از آنان به عنوان افرادی قابل احترام  و شایسته یاد کنند. هر کودکی که در آینده برگ‌های سیاه تاریخ امروزی را ورق بزند هزاران لعن و نفرین بر حاکمان امروزی خواهند فرستاد. شاید هیچ فصل و برگی از حوادث تاریخی گذشته، به اندازه‌ی امروزی برای کودکان غم‌بارتر نباشد. امروز، بنام دین و دموکراسی شرایطی برای کودکان به وجود آمده که هرگاه جنازه‌ی‌شان در روی جاده‌ای بی‌افتد، کسی حاضر نیست تا آن جنازه را بردارد.

گروه‌ها و افرادی که در پی تحکم و تطبیق ارزش‌های دینی هستند و به اصطلاح برای آن مبارزه مسلحانه می‌کنند، کودکان در مناطق تحت کنترول‌شان از تمامی حقوق اولیه‌ی خود محروم هستند. کودکان در این مناطق حق رفتن به مکتب، حق دسترسی به خدمات صحی، حق زندگی کردن و آرامش داشتن را ندارند و این دین‌مدارهای بی‌دین و وحشی، به زندگی و شرایط کودکان هیچ ارزشی قایل نیستند. سال‌هاست که با خشونت‌های خود به محروم نگهداشتن کودکان ادامه داده و نگذاشتند که نسل پس از ۲۰۰۱، همگام با شرایط امروزی دنیا رشد و زندگی کنند.

تاریخ آینده شرایط امروزی را قضاوت خواهد کرد و خواهد گفت که گروه افراطی طالبان با رفتارها و ذهنیت‌های‌ وحشیانه‌ی خود با محروم نگهداشتن کودکان از حقوق اولیه‌ی‌شان، بنیاد و ریشه‌ی این کشور را خشکاند و نگذاشت که کودکان در دنیای امروزی از اولیه‌‌ترین حق‌شان، یعنی از دسترسی به فرصت‌های آموزشی، صحی، آسایش و آرامش برخوردار شوند. ظلم و حق‌تلفی‌ای که افراطیان طالب به حق کودکان روا داشته‌اند، شاید در هیچ مقطع تاریخی نمونه‌ی آن نباشد.

در این سوی ورق نیز وضعیت کودکان بهتر از شرایط کودکانی که در مناطق تحت کنترول طالبان وحشی‌صفت زندگی می‌کنند نیست. فقر، بی‌عدالتی، محرومیت، بی‌توجهی و ده‌ها مورد دیگر وجود دارند که همه از وضعیت کودکانی که تحت پرچم جمهوری و به اصطلاح پیروی‌کننده‌ی ارزش‌های دموکراسی حکایت دارد.

مطلب پیشنهادی

تداوم کار کودکان؛ فقر یا بی‌مسوولیتی والدین و دولت؟

دوازدهم جون، مصادف با روز جهانی مبارزه با کار کودکان است. این روز، همه ساله …