دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کمیته سویدن: کودکانِ برخی از خانواده‌ها در آستانه معلول شدن قرار دارند

#کودک‌خبر، کابل: کمیته سویدن برای افغانستان، اعلام کرده که در برخی از خانواده‌ها کودکان در آستانه‌ی معلولیت قرار دارند و این خانواده‌ها از جزییات معلول شدن کودکان خود آگاهی ندارند.

کمیته سویدن با بیان این که این نهاد فعالیت‌های عمده‌ی را در زمینه بازتوانی افرادی دارای معلولیت به اجرا می‌گذارد، می‌گوید: «مهم‌تر از همه این که در برخی از خانواده‌ها کودکانی وجود دارند که در آستانه‌ی معلول شدن هستند و خانواده‌ها از جزییات معلول شدن کودکان‌شان مطلع نیستند.»

بیشتر بخوانید: 

۱۴درصد شهروندان افغانستان دارای معلولیت اند

در چهارده سال اخیر، روزانه پنج کودک کشته و معلول شده‌اند

کمیسیون حقوق بشر: از ۹۶هزار کودکِ دارای معلولیت، تنها بیشتر از ۴هزار نفر به فرصت‌های آموزشی دسترسی دارند

از هر سه بیمار مراجعه‌کننده به صلیب سرخ، یک کودک با فلج دماغی است

این نهاد امدادی تاکید کرده که با راه‌اندازی فعالیت‌هایی از قبیل فزیوتراپی، اورتوپیدی، تعلیمات خاص، بسیج سازی جامعه، تدویر کورس‌های حرفوی و دادن قرضه‌های بدون سود، سالانه صدها تن از افراد دارای معلولیت از این فعالیت‌ها مستفید می‌شوند. به گفته‌ی کمیته سویدن، با اجرای فعالیت‌های خانه به خانه کودکانی که در آستانه‌ی معلول شدن قرار دارند شناسایی گردیده و از معلول شدن‌شان جلوگیری می‌شود.

 

آمار دقیقی از رقم کودکانی دارای معلولیت در افغانستان وجود ندارد، اما در نتیجه تحقیقی که در ماه مارچ سال گذشته از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر ارایه شده بود، رقم افراد دارای معلولیت در افغانستان ۱۳.۹ درصد ذکر شده است. در این تحقیق آمده است: «بر اساس یافته‌های این تحقیق، ۱۳.۹درصد ‌کُل جمعیت کشور، یعنی ۴میلیون و ۴۷۵هزار و ۸۰۰ نفر دارای معلولیت‌اند. این رقم در سال ۱۳۸۴ به ۲.۷درصد کُل جمعیت کشور می‌رسید. بنابراین در جریان ۱۴ سال، شمار این افراد ۱۱.۲درصد افزایش یافته است.»

جنگ و سوءتغذی از عوامل عمده‌ی معلولیت کودکان به شمار می‌روند. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند رقم کودکانی که به سوءتغذی شدید مواجه‌اند، به بیش از یک‌ونیم میلیون نفر رسیده است. این کودکان زیر پنج سال قرار دارند.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …