دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تلفات کودکان در زلزله اخیر به ۱۵۵ تن افزایش یافته است

شمار مرگ‌و‌میر کودکان ناشی از زلزله ویرانگر در هفته‌های اخیر در جنوب شرق کشور، به حداقل ۱۵۵ تن افزایش یافته است. هم‌چنین ۲۵۰ کودک در این روریداد زخمی شده‌اند.

به نقل از دویچه‌وله، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد یا اوچا، روز یکشنبه در این باره گفت که ۲۵۰ کودک دیگر در زلزله‌ای که شدت آن ۶ درجه ریشتر بود، مجروح شدند؛ زلزله‌ای که قریه‌های کوهستانی پکتیکا و خوست در نزدیکی مرز پاکستان را درنوردید، خانه‌ها را به‌خاک یکسان کرد و سبب رانش زمین شد. بیشتر کودکان در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا که به شدت صدمه دیده، جان باختند.

در روزهای پس از زلزله تنها صحنه ‌ی از یک زندگی ویران شده باقی مانده است.

حکومت طالبان مجموع تلفات این زلزله را ۱۱۵۰ تن اعلام کرده گفته است که صدها تن دیگر مجروح شده ‌ند. در حالی که ملل متحد شمار تلفات را کمی کم‌تر از ۷۷۰ تن ارایه کرده، ولی این سازمان از افزایش شمار قربانیان هشدار داده است.

دفتر کمک‌های بشری ملل متحد افزوده است که در نتیجه این زلزله ۶۵ کودک والدین خود را از دست داده و بدون همراه هستند.

این فاجعه تازه که پس از دهه‌ها، افغانستان جنگ‌زده، فقیر و صدمه‌دیده از بحران اقتصادی و سیاسی را تکان داد، به آزمونی تبدیل شده برای آزمایش ظرفیت طالبان در زمینه حکومت کردن و تمایل جامعه جهانی برای کمک کردن.

زمانی که طالبان قدرت را پس از خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو در دست گرفتند، کمک‌های خارجی یک‌شبه متوقف شد. کشورها داد و ستد بانکی را با افغانستان متوقف و میلیاردها دالر از دارایی افغانستان را مسدود کردند. این کشورها از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کردند و خواستار حاکمیت فراگیر و احترام به حقوق بشر شدند.

طالبان در برابر این فشارها مقاومت کردند و بر آزادی زنان و دختران محدودیت وضع نمودند که یادآور حاکمیت دور اول این گروه در اواخر دهه ۱۹۹۰ است. محدودیت‌هایی که واکنش غرب را برانگیخت.

با وجود آگاهی از این محدودیت‌ها، طالبان خواهان کمک‌های خارجی شدند. سازمان ملل و شماری دیگر از نهادهای مددرسان وارد عمل شده و تلاش کرده‌اند تا افغانستان را از گرسنگی نجات دهند. با وجود محدودیت دسترسی به بودجه، کاروان‌های کمک به ولایات دورافتاده سرازیر شده‌اند.

بخش کودکان سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت تلاش می‌کند تا کودکانی را که در نتیجه هرج مرج ناشی از زلزله از خانواده‌های‌شان جدا شده بودند، دوباره به خانواده‌های شان برساند. این نهاد هم‌چنین کلینیک‌هایی را برای ارایه خدمات روان درمانی به کودکان در گایان که بر اثر این فاجعه آسیب دیده‌اند، راه اندازی کرده است.

 

مطلب پیشنهادی

خون کودکان پناهنده افغان در امریکا به سرب آلوده است

نتایج یک پژوهش علمی در امریکا نشان می‌دهد که کودکان پناهنده افغان در ایالت واشنگتن …