یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چگونه برای تربیت کودک‌ خود اقدام کنیم

کودک‌خبر، کابل: تربیت از نگاه بیشتر والدین چیزی جز تنبه نیست؛ ولی واژه «تربیت» در واقع به معنای تعلیم دادن یا پرورش، شامل مجموعه‌ای از روش‌های مثبت و منفی است. وقتی کودکان خود را تربیت می‌کنید، به آن‌ها می‌آموزید که چطور رفتار کنند. پیش از آنکه انجام کاری را از آن‌ها بخواهید، به آن‌ها آموزش دهید. برای تربیت کودکان خود قالب‌های رفتاری بسازید تا آنچه را که از آن‌ها انتظار دارید، ببینید. پیوسته به آن‌‌ها بگویید که انجام چه کاری درست است و در صورت لزوم به آن‌ها یادآور شوید که کدام عمل‌شان شایسته نیست.

دکتر استفن گاربر نویسنده کتاب «چگونه با کودکم رفتارم کنم»، می‌گوید که تربیت موثر آن است که وقتی فرزندتان نیم نگاهی به شما می‌اندازد تا مطمین شود عملی که انجام می‌دهد درست است یا نه، بگوییم: «درسته، خوبه». واکنش تربیتی در قبال کودکی که تازه راه افتاده و به طرف پیروزی می‌رود، یک «نه» قاطع و محکم است. وقتی در حال تلیفون کردن، فرزند خردسال‌تان می‌خواهد مکالمه‌ی تلیفونی شما را قطع کرده با شما صحبت کند، تربیت صحیح آن است که به او توجه نکنید. اما اگر خود کودک تصمیم گرفت منتظر تمام شدن تلیفون شما بماند، بهتر آن است که به او توجه کنید و نگاهی از سر لطف بر او بیندازید. وقتی کودک بزرگ‌تری که روی موضوعی خاص پافشاری می‌کند، می‌فهمانید که قصد لجبازی دارد، درست عمل کرده‌اید. گاهی هم برای آنکه به کودک بیاموزیم که رفتار غلط و مخالف میل شما انجام می‌دهد، روش‌ مفید آن است که اجازه دهیم پیامدهای منفی آن را شخصاً تجربه کند. «بلی»‌ها اغلب از «نه»‌ها موثرترند؛ زیرا یک پاسخ مثبت به کودک می‌فهماند که رفتارش مورد پسند شماست.

بیشتر بخوانید:

راه‌های موثر تربیت کودکان مودب

چگونه نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ سال را تربیت کنیم؟

تربیت جنسی کودکان چیست و چرا و چگونه کودکان را تربیت کنیم؟

شش راهکار مناسب برای تغییر رفتار نامناسب کودکان

تربیت کودک وظیفه‌ی یک روزه نیست و انضباط، با یک‌بار آموزش دادن حاصل نمی‌شود. پدر و مادر باید پایدار و جدی باشند تا روش‌های تربیتی‌شان موثر واقع شود.

چیزهای زیادی برای یاد دادن به کودکان وجود دارد که مستلزم وقت و حوصله است؛ مانند ارزش‌ها، اعتقادات و مهارت‌ها. به علاوه، کودک همیشه برای آموختن درس آماده نیست. بنابراین، بهتر است که اول خودتان کسب آرامش را بیاموزید. در آن صورت، با خون‌سردی بیشتر و موثرتر با حوادث غیرمترقبه و تلاش‌های ناموفق برخورد می‌کنید. پس از آموختن روش‌های کسب آرامش، باید اهدافی را که در سر دارید و نیازهای کودک‌تان را ارزیابی کنید. اگر به این نصیحت عمل کنید، در می‌یابید که باید منتظر چه عواقبی باشید. بعد باید عزم‌تان را جزم کنید و ثابت قدم باشید، با هدف سخن بگویید و گفته‌های خود را جدی بگیرید و آن‌ها را رها نکنید. در نهایت باید با دید مثبت به تربیت فرزندان‌تان اقدام کنید. وقتی کودک با انجام کارهایی که موافق میل شماست، رضایت شما را به‌دست آورد، به آن عادت می‌کند.

حال اگر در شرایط خاصی بخواهید نارضایتی خود را از رفتار فرزندتان نشان دهید، تاثیر آن به مراتب بیشتر از زمانی خواهد بود که به خاطر رفتارهای خوبش تشویق نشده است.

 

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …