پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

مسوول یک نهاد خیریه به آزار و اذیت جنسی یک کودک متهم شد

#کودک‌خبر، کابل: گروه گهواره، از نهادهای حامی حقوق کودکان، از رفتار مسوول نهاد خیریه «آرمان» با یک کودک انتقاد کرده و چنین رفتاری را نوعی آزار و اذیت جنسی کودکان توصیف کرده است.

براساس ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که از دیروز تاکنون دست‌به‌دست می‌شود، آرمان فیضی از مسوولان نهاد خیریه «آرمان»، هنگامی که برای یک خانواده‌ی بی‌بضاعت در کابل کمک می‌کند، دست‌اش را دور گردن یک دختر حدود ده ساله حلقه می‌زند و از مشکلات اقتصادی خانواده‌ی این دختر می‌پرسد. او به پارگی پیراهن این دختر که در پیش سینه‌اش قرار دارد را می‌خواهد با دست بازتر ساخته و ویدیوی آن را بگیرد.

گروه گهواره در انتقاد از رفتار مسوول بنیاد خیریه آرمان، می‌گوید چنین رفتاری با این کودک گویا از سردلسوزی صورت گرفته اما مصداق نقض حریم خصوصی و نوعی اذیت و آزار جنسی کودک است.

گروه گهواره تاکید کرده که زندگی کودکان آسیب‌پذیر تحت هیچ شرایطی نباید به نمایش عمومی در بیاید ولو این یک کودک نیازمند موافقت خود را با مستند کردن ویدیویی از وضعیت زندگی‌اش ابراز کرده باشد. این گروه در بیانیه‌ای می‌گوید: «غیر از والدین و داکتر درمانگر، آنهم فقط به منظور انجام کار حرفه‌ای‌اش، لمس تن کودک برای هیچ کسی مجاز نیست و این لمس‌کردن حتی اگر با رضایت کودک باشد، مصداق خشونت جنسی و تجاوز است.»

بیشتر بخوانید:

به قسمت‌های خصوصی بدن کودکان احترام بگذارید

چگونه می‌توان از آزار و اذیت جنسی کودکان جلوگیری کرد؟

چگونه کودک‌آزاری را تشخیص دهیم؟

۹ علامت سوءاستفاده از کودکان

گروه گهواره تاکید کرده که بیگانگی والدین با مفاهیمی چون حریم خصوصی و حرمت تن کودک، قباحت این نوع دست‌برد به تن، لمس کردن و تجاوز را در جامعه تلطیف کرده است، ولی تسامح جامعه در برابر چنین رفتارها، ماهیت ناپسند آن را تغییر نمی‌دهد. به گفته‌ی این نهاد، چنین برخوردی مغایر میثاق بین‌المللی حقوق کودکان، معیارهای پذیرفته شده‌ی فعالیت موسسات خیریه و معیارهای بین‌المللی رسانه‌ای است.

گروه گهواره از نهادهای عدلی و قضایی کشور، نهادهای مدافع حقوق کودکان و حقوق بشری خواسته تا فردی که بر حق حریم خصوصی کودک مورد نظر تعدی کرده است، مورد بازخواست جدی قرار بدهند و
موسسه و رسانه‌ای که این کارمند برای آن کار می‌کند، نه تنها مورد بازخواست قرار بگیرند بلکه تا وقتی تصدیق‌نامه‌ی آموزش رفتار مناسب با کودکان را به دست نیاورده، از هر نوع فعالیتی که در آن نیاز به حضور و اشتراک کودکان باشد، منع شود.

گروه گهواره هم‌چنین از پارلمان نیز خواسته تا قانون حقوق کودک را طوری تنظیم کند که مرزهای رفتار مناسب و نامناسب با کودک به صورت واضح، مشخص و روشن باشند و همین‌طور وزارت معارف آگاهی در مورد حریم خصوصی کودک را به عنوان بخشی از نصاب درسی در نظر بگیرد. این گروه در عین‌حال از رادیو تلویزیون تعلیمی و تربیتی نیز درخواست کرده تا برنامه‌های منظمی را زیر نظر گروه‌های روانشناس کودک و کارشناس حقوق کودک برای گسترش آگاهی در مورد حقوق کودک و آسیب‌های روانی نقض حریم خصوصی کودک تهیه و پخش کند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …