پنج شنبه , ۲۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

اسباب‌بازی کم‌تر گزینه بهتر برای کودکان است

دکتر سوسن نیومن

منبع: Psychology Today

#کودک‌خبر، کابل: به نظر می‌رسد که اسباب‌بازی یکی از محصولات جدایی‌ناپذیر از فرزندپروری است. اما، برای شماری از والدین که می‌‌ترسند ساحه مربوط به بازی کودک‌شان شبیه یک فروشگاه باشد، خبرهای خوبی وجود دارد.

یک تحقیق دانشگاه «تولدو»‌ در امریکا دریافته که ارتباط مستقیمی میان فراوانی اسباب‌بازی و کاهش کیفیت‌بازی در کودکان وجود دارد. براساس این تحقیق، داشتن تعداد کم اسباب‌بازی سبب افزایش خلاقیت در بازی‌های کودکانه می‌شود. این تحقیق که در مجله‌ی «رفتار و رشد نوزاد» منتشر شده نشان می‌دهد که اسباب‌بازی کم‌تر، سبب پرورش جدی قوه‌ی شناختی در کودک می‌شود.

پژوهشگران ۳۶ کودک نوپا در سنین ۱۸ تا ۳۰ ماهه را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه چهار اسباب‌بازی و به گروه دیگر شانزده اسباب‌بازی دادند. تفاوت رفتاری میان کودکان در این دو گروه چشم‌گیر بوده است. نتیجه‌ این پژوهش نشان می‌دهد بازی کودکانی که تنها چهار اسباب‌بازی دراختیار داشته‌اند، به‌وضوح کیفیت بیشتری داشته است. کودکانی که اسباب‌بازی کم‌تری داشته‌اند، زمان طولانی‌تر و به‌صورت خلاقانه‌تری با آنها بازی کردند.

این تحقیق، نظریه چند محقق دیگر را که در سال‌های اخیر برای ساده‌سازی اسباب‌بازی‌ها و حتی اختصاص جایی‌هایی بدون اسباب‌بازی به کودکان، دادخواهی کرده بودند تکرار می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

کودکانی که بیشتر بازی می‌کنند، شغل بهتری در آینده خواهند داشت

۱۰ پیشنهاد برای پرورش کودکان خلاق

چطور با نوزادان خود بازی کنیم: هفت ایده‌ برای بازی با نوزادان

۸ دلیلی که آیینه برای رشد نوزادان خوب است

جاشو بکر در کتابش نوشته بود که اکثر اسباب‌بازی‌ها مانعِ پرورش ذهن کودکان می‌شود.

الکسیا متز یکی از محققان دانشگاه «تولدو» نیز، تاکید کرده که این آزمایش در روزهای مختلف و با متغییرهای مختلف تکرار شد و نتیجه یک‌سان بود. به‌طور کُلی، داشتن شانزده اسباب‌بازی سبب حواس‌پراکنی کودکان می‌شود.

بنابر این تحقیق کودکانی که تنها چهار اسباب‌بازی داشته‌اند، یک‌ونیم برابر بیشتر با اسباب‌بازی‌های خود در تعامل بودند. هم‌چنین نوع بازی این کودکان با بهره‌گیری از خلاقیت، خیال‌پردازی و مهارت‌های بدنی پیشرفته‌تر بود.

البته نتیجه این تحقیق به این معنی نیست که دیگر برای کودکان اسباب‌بازی نخریم، بلکه موضوع، بررسی بیشتر قبل از خرید آن است. به‌عنوان مثال از خود بپرسید که آیا واقعاً کودک به این وسیله نیاز دارد؟ آیا این وسیله سبب غنای بازی کودک می‌شود یا فقط پس از یک یا دو هفته دور انداخته خواهد‌ شد؟

بدون شک شما هم بارها از والدین شنیده‌اید که «کودک فرزندم یک دنیا اسباب‌بازی دارد، اما با هیچ‌کدام از آنها بازی نمی‌کند.»

خاطرات گذشته با ارزش‌تر از حالا است

متوجه باشید به‌جای خرید انواع اسباب‌بازی، در کنار کودکان‌تان آیین و رسوم قدیمی را به‌جا آورید یا در تعطیلات، کنار هم کیک بپزید، فیلم ببینید یا آشپزی کنید.

محققان می‌گویند، والدین بیش از هزینه‌های مادی برای کودکان باید برای برقراری رابطه با فرزندان‌شان سرمایه‌گذاری کنند.

نتیجه این تحقیقات پیشنهاد کرده که والدین بهتر است روی فعالیت‌های جسمی و اساسی سرمایه‌گذاری کنند. توماس گیلوویج روان‌شناس دانشگاه کورنل، می‌گوید که احساس رضایت افراد از مرور خاطرات و تجارب‌شان، بسیار بیشتر از داشتن مادیات است. به‌عنوان مثال احساس رضایت در فردی که به کنسرت یا اسکی می‌رود، بیش از آن شخصی است که کالای گران‌بهایی خریده است.

قدم زدن در کنار خانواده و صحبت با آنان می‌تواند با هزینه‌ی بسیار کم، لحظات خوش‌تری برای شما بسازد.

 

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …