چهارشنبه , ۱۹ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کودکانی که با اختلال خواب مواجه‌اند، با اضطراب بیشتر همراه می‌شوند

#کودک‌‌خبر، کابل: خواب راحت، برای کودکان فواید بی‌شماری در قبال دارد، اما یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که نداشتن خواب با کیفیت بر سلامت روان کودکان مضر است.

به گفته‌ی محققان، کودکانی که در طول سال اول زندگی خود با اختلال خواب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ممکن است در تمام دوره‌ی کودکی خود در معرض خطر افزایش و ابتلا به اضطراب قرار بگیرند.

براساس نتایج این تحقیق، پژوهشگران گفته‌اند: «تداوم خواب آشفته در دوران نوزادی ممکن است از شاخص‌های اولیه‌ی ابتلای کودک به مشکلات بعدی روحی، به ویژه مشکلات اضطرابی باشد. نوزادانی که دچار اختلال شدید و مداوم خواب هستند، باید از نظر مشکلات روانی در دوران کودکی تحت نظر قرار بگیرند.»

خواب و سلامت روان

پژوهشگران برای درک بهتری از تاثیرات کم‌خوابی بر سلامت روان کودک و اختلالات خواب در نوزادان، یافته‌های مطالعه‌ی‌ اخیر محققان استرالیایی را که بیش از یک‌هزار و پنج‌صد مادر و نوزاد در آن شامل بودند‌، تجزیه و تحلیل کردند.

بیشتر بخوانید:

کودکانی که خواب کم‌تری دارند، فقیرتر بار می‌آیند

صحبت کردن هنگام خواب، قدرت تکلم کودکان را شش برابر افزایش می‌دهد

تنها خوابیدن به کودکان استقلالیت می‌دهد؛ هشت راهکار مفید برای تنها خواباندن کودک

شب‌ها ناوقت خوابیدن به رشد مغز کودک آسیب می‌رساند

راه‌های مقابله با ترس کودکان در خواب

مادران شامل در این تحقیق، هر سه ماه بعد گزارشی از عادت‌های خواب نوزادان خود ارایه می‌کردند. این تحقیق بالای این مادران و کودکان ده سال تداوم یافت.

اکثر نوزادان شامل در این تحقیق، الگوی خواب متوسطی داشتند اما تنها حدود بیست درصد دیگر این کودکان مداوم با اختلالات خواب دست‌وپنجه نرم می‌کردند. زمانی که این کودکان به سن ده سالگی رسیدند، علایم اضطراب در آن‌ها در مقایسه با کودکانی که در سال‌های اول زندگی‌شان خواب راحت‌تری داشتند، افزایش یافته بود.

این تحقیق در‌عین‌حال، نشان داد که عادات نامناسب خواب کودک، با نگرانی‌های روحی و روانی ارتباط دارد. پژوهشگران تذکر داده که در بسیاری از کودکان شامل در این تحقیق، علایمی وجود دارند که نشان‌دهنده‌ی تعدادی از اختلالات اضطرابی و عاطفی مختلف است. وسواس‌ فکری، استرس پس از حادثه‌ای و دوقطبی شدن از جمله‌ی این اختلالات هستند.

با این‌حال، پژوهشگران به والدین توصیه کرده که در صورت نگرانی از بی‌قراری مداوم فرزندشان هنگام خواب، الگوی خواب کودک خود را کنترول کنند.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …