دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

پنج دلیلی که یک مادر برای تغذیه نوزاد خود نمی‌تواند به اندازه‌ کافی شیر تولید کند

منبع: Baby Chakra

#کودک‌خبر، کابل: برای تغذیه نوزاد خود دچار مشکل کمبود شیر هستید؟ غصه نخورید، در عوض این راهنمایی یک متخصص شیردهی را بخوانید و این‌که چرا به اندازه‌ی کافی شیر تولید نمی‌کنید.

مادر بودن در کُل یک تجربه جدید است. در چند روز اول ولادت، مادر بودن یک چیزی عجیب به نظر می‌رسد. شیردهی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مادر بودن خصوصاً در چند روز اول پس از ولادت است. اما، برخی اوقات، کمبود یا نداشتن شیر مادر، به یک تجربه‌ تنش‌زا و نگران‌کننده مبدل می‌شود. اما، استرس نمی‌تواند راه‌حلی برای بیرون رفت از این مشکل باشد.

درک دلایل و عوامل این‌که چرا با مشکل کمبود یا عدم تولید کافی شیر برای تغذیه نوزاد خود مواجه شده‌اید، کلید حل مشکل است.

 

ارچانا وادکار از شفاخانه مادران «پونه»، می‌گوید که امروزه زنان زیادی قبل از بارداری مطالب بسیاری را در باره روند بارداری مطالعه می‌کنند و این مطالعات گاهی اوقات باعث ایجاد استرس و اضطراب در مادران می‌شود. برخی اوقات، استرس و اضطراب مادران باعث می‌شود که آنان با مشکل کمبود یا نداشتن شیر برای تغذیه نوزاد خود مواجه شوند. اما، جدا از این مسایل، در این‌جا به چند دلیل دیگر نیز در باره این‌که چرا نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی برای تغذیه نوزاد خود شیر تولید کنید، اشاره شده است.

  • نارسایی در بافت غُده‌های پستان

مشکل نارسایی در بافت غُده‌های پستان، بیشتر در تازه مادرشده‌ها بروز می‌کند. در این حالت، مجاری‌های شیر به درستی شکل نگرفته و تنظیم نمی‌شود و بنابراین تولید شیر مادر، با مشکل بر می‌خورد. این مشکل در بارداری و ولادت دوم و سوم برطرف می‌شود. برای تحریک مجاری شیر، همیشه توصیه می‌شود که نوزاد باید نوک پستان مادر را بمکد، زیرا این امر می‌تواند در تولید شیر کمک کند.

بیشتر بخوانید:

۱۴ ماده غذایی که مادران نباید در زمان شیردهی مصرف کنند

پنج نکته فوق‌العاده مفید صحی برای شیردهی سالم

هشت واقعیت ثابت شده در باره «ابرقدرت بودن» شیر مادر

نوشیدن شیر هنگام شیردهی، خطر ابتلای کودک به آلرژی غذایی را کاهش می‌دهد

۱۲ نکته‌ مهمی که یک‌ تازه‌مادر باید بداند

قانون طلایی این است که مکیدن پستان مادر توسط نوزاد، به مفهوم تولید شیر بیشتر است. مادرانی که دچار مشکل کمبود شیر برای تغذیه نوزاد خود هستند، به یک وسیله شیرکش خوب نیاز دارند. مکیدن پستان مادر توسط نوزاد، باعث تحریک مجاری‌های پستان برای شیردهی می‌شود.

  • مشکلات هورمونی

شیر مادر با سینگال‌های داده شده توسط هورمون‌ها، در سینه مادر تجمُع می‌کند و اگر هورمون‌ها از بین رفته باشد، روند تولید شیر مادر مختل می‌گردد.

ارچانا وادکار می‌گوید که اگر کم یا زیاد به بیماری‌های سندرم‌ تخمک پلی‌کیستیک یا «PCOSL»، دیابت و یا هم تیروئید مبتلا باشید، احتمال این‌که میزان تولید شیرتان خیلی کم باشد، زیاد است. او تاکید کرده که در این باره باید به یک متخصص شیردهی مراجعه کنید.

  • جراحی پستان

جراحی پستان می‌تواند به منجر به تولید ریشه‌هایی شود که بر مجاری شیردهی تاثیر می‌گذارد. میزان تولید شیر مادر به پیچیدگی جراحی پستان بستگی دارد. برای همین، حتی سوراخ کردن نوک پستان نیز می‌تواند تاثیر منفی بر تولید شیر مادر داشته باشد.

  • مصرف دواهای خوراکی برای پیش‌گیری از بارداری

اگر مادر هستید و به نوزاد خود شیر می‌دهید و در این جریان از دواهای خوراکی برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، استفاده از این دواها را متوقف کنید. زیرا، استفاده از دواهای جلوگیری از بارداری در جریان شیردهی، بر میزان تولید شیر مادر تاثیر می‌گذارد. اگرچه این امر برای هر زنی اتفاق نمی‌افتد، اما شما این احتمال را نادیده نگیرید. استفاده از تابلیت‌های ضد بارداری، بر تعادل هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد و روند تولید شیر مادر را تغییر می‌دهد.

  • دواهایی که در جریان زایمان داده می‌شود

در طول زایمان، به بسیاری از مادرانی در حال ولادت دواهایی داده می‌شود که می‌توانند روی تولید شیر تاثیر بگذارند. این دواها ممکن است در جریان سزارین یا ولادت طبیعی تجویز شوند.

ارچانا وادکار می‌گوید: «اگر مادری با مسایلی مانند فشار خون بالا روبرو است، دواهایی به او داده می‌شود تا فشار خونش نورمال شود. این دواها فقط برای مدت زمان کوتاه‌تری بر تولید شیر تاثیر می‌گذارد اما بعداً با از بین رفتن اثر آن، شیر مادر بهبود می‌یابد.»

این متخصص شیردهی تاکید می‌کند که مثبت‌نگری، حمایت از مادران و شکیبایی کلید اصلی برای یافتن راه‌حل مشکلات است. او نتیجه‌گیری می‌کند که هرگاه همه چیز سرجایش قرار داشته باشد، می‌توان به نتیجه‌ی دست یافت.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …