دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

دیده‌بان حقوق بشر: کودکانِ زندانی متهم به همکاری با گروه‌های مسلح شکنجه می‌شوند

#کودک‌خبر، کابل: دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید که دولت افغانستان کودکانی را که به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی از جمله داعش بازداشت کرده‌ است، شکنجه می‌کند.

این سازمان در بیانیه‌ای خواستار آزادی این کودکان شده و از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرده تا در همکاری با دولت افغانستان زمینه‌ی ادغام مجدد این کودکان را در جامعه فراهم کنند.

دیده‌بان حقوق بشر آمار مشخصی از شمار کودکانی که به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی از جمله طالبان و داعش بازداشت شده‌اند، ارایه نکرده اما گفته که «صدها» کودک به اتهام این همکاری‌ها تحت نظارت نیروهای امنیتی قرار دارند و شکنجه می‌شوند. در این بیانیه آمده است: «هم‌اکنون صدها کودک در ارتباط به همکاری با طالبان و گروه تندروی دولت اسلامی خراسان و یا گروه‌های مسلح دیگر، در زندان به سر می‌برند و اغلب در مراکز تحتک کنترول نیروهای امنیتی شکنجه می‌شوند.»

 

دیده‌بان حقوق بشر براساس یافته‌های گزارشی که روز گذشته به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه کرد، می‌گوید که برخلاف قوانین افغانستان، اغلباً کودکان بازداشتی در مراکز نظارتی تحت کنترول نظامیان نگهداری می‌شوند و شمار این کودکان به صورت غیر ارادی به داشتن ارتباط به گروه‌های مسلح مخالف دولت اعتراف می‌کنند. به گفته‌ی دیده‌بان حقوق بشر، این کودکان به ارتکاب «جرایم تروریستی مبهم» تا پانزده سال زندان هم محکوم شده‌اند. این سازمان هم‌چنین تاکید کرده که بسیاری از این کودکان به‌دلیل در ارتباط بودن والدین‌شان با گروه‌های تروریستی زندانی شده‌اند.

در همین زمینه:

یوناما: کودکانِ متهم به جرایم تروریستی توسط امنیت ملی «شدیداً» شکنجه می‌شوند

عدم رسیدگی به قضایای کودکان متهم به جرایم تروریستی، باعث مشکلات جدی شده است

جو بکر، از مسوولان دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید زندانی و تحت شکنجه قرار گرفتن کودکانی که قبلاً توسط گروه‌های تروریستی قربانی شده‌اند، «عمل ضد انسانی» و تاثیر غیردلخواه در قبال دارد.

برای دیدن عکس‌ خانواده‌ها و کودکان بازداشت‌شده‌ی تروریستان داعش، این‌جا کلیک کنید

دیده‌بان حقوق بشر به گزارش هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، مبنی‌بر شکنجه زندانیان اشاره کرده می‌گوید که براساس این گزارش ۴۴ درصد از کودکان بازداشت شده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، گفته‌اند که با آنان بدرفتاری شده و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی این سازمان، در میان کودکان بازداشت شده، کودکان ده ساله نیز حضور دارند.

هم‌چنین در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر، به سوءاستفاده از «هزاران» کودک توسط طرف‌های درگیر جنگ به ویژه گروه‌های تروریستی طالبان و داعش نیز اشاره شده و در آن آمده که این گروه‌ها از کودکان برای انجام حملات انتحاری، کارگذاری ماین‌ها و مشارکت در جنگ کار می‌گیرند. به گفته‌ی این سازمان، نهادهای امنیتی نیز از کودکان برای اهداف نظامی کار گرفته‌اند.

نبود برنامه‌ای برای ادغام مجدد

دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه افزوده که برخلاف کشورهایی از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه، سودان جنوبی و افغانستان که در آن کودکان در پیش‌برد جنگ‌ها و خشونت‌های مسلحانه نقش دارند، دولت افغانستان هیچ برنامه‌ی برای ادغام مجدد کودکانی که قبلاً با گروه‌های تروریستی در ارتباط بوده، ندارد. به گفته‌ی این سازمان، حدود پنج‌هزار زندانی طالب در سال ۲۰۲۰ از سوی دولت افغانستان آزاد شدند، اما در میان آنان هیچ کودکی نبود.

جو بکر با تداوم حبس این کودکان مخالفت کرده می‌گوید: «این کودکان در حالت فراموشی قرار دارند و ادامه‌ی بازداشت و بدرفتاری با آنان، مانع خشونت در آینده نخواهد شد.»

دیده‌بان حقوق بشر هم‌چنین از طرف‌های درگیر جنگ خواسته تا در مذاکرات صلح، ادغام مجدد کودکان زندانی متهم به ارتباط داشتن با گروه‌های تروریستی به جامعه را مورد توجه جدی قرار دهند و اطمینان بدهند که حمایت از کودکان در محور گفتگوهای صلح قرار می‌گیرد.

در گزارشی که در اوایل ماه فبروری امسال، توسط هیات معاونت سازمان ملل متحد، یوناما، منتشر شده بود نیز از شکنجه و بدرفتاری کودکانی تحت بازداشت حکایت داشت.

براساس گزارش‌هایی که قبلاً از سوی نهادهای دولتی منتشر شده بود، نزدیک به هفت‌صد کودک در مراکز اصلاح و تربیت کودکان به سر می‌برند. بخشی از این کودکان متهم با ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی هستند.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …