دوشنبه , ۱۷ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

با برخورد محبت‌آمیز و دل‌سوزانه‌ی والدین، کودکان سخاوتمند بار می‌آیند

#کودک‌خبر، کابل: یک پژوهش جدیدی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیوس انجام شده، نشان می‌دهد که اثرات برخورد محبت‌آمیز والدین با کودکان، از سنین پایین آشکار می‌شود و این کودکان در بزرگ‌سالی بخشنده و سخاوتمندتر با می‌آیند.

این پژوهش در باره این که سبک‌های فرزندپروری چه تاثیری می‌تواند روی سخاوتمندی کودکان داشته باشد انجام شده و نتایج آن حاکیست والدینی که با کودکان چهار تا شش ساله‌ی خود برخورد محبت‌آمیز داشته و نسبت به دیگران ترحم و دل‌سوزی داشته‌اند، کودکان‌شان در مقایسه با دیگر هم‌سن‌وسالان‌ خود رفتارهای سخاوتمندانه‌تری داشته‌اند.

پژوهشگران در این تحقیق ۷۴ کودک چهارساله و مادران‌شان را تحت بررسی قرار دادند تا دریابند که رفتار والدین چگونه می‌تواند بر بخشندگی و سخاوتمندی‌ فرزندان‌شان تاثیر می‌گذارد. نتیجه این تحقیق نشان داد والدینی که با فرزندان خُردسال خود رفتارهای محبت‌آمیز و دل‌سوزانه‌ داشتند، کودکان‌شان هنگام رفتارهای دل‌سوزانه‌ی والدین خود، بسیار سخاوتمند و بخشنده بودند.

بیشتر بخوانید:

استفاده از روش انعطاف‌پذیر فرزندپروری می‌تواند رفتار کودکان نوپا را بهبود بخشد

چرا والدین از مقایسه کردن کودکان با هم‌دیگرش باید خودداری کنند؟

چطور می‌توان پیوند میان فرزند و والدین را مستحکم‌تر ساخت

۱۰ عادتی که رابطه میان‌ والدین و کودک را تقویت می‌‌کند

عادت‌های بد والدین که به سلامت کودکان صدمه می‌زنند

پاول هاستینگز، یک تن از این پژوهشگران می‌گوید: «در هر دو دوره سنی، چهار و شش سال، کودکانی که از نظم فیزیولوژیکی بهتری برخوردارند و مادران‌شان رفتار محبت‌آمیز و دل‌سوزانه داشتند، بیشتر از درآمد خود را اهدا کردند. مادران دل‌سوز از نظر عاطفی با فرزندان خود روابط نزدیکی برقرار می‌کنند و در عین‌حال، متوجه مسایل اجتماعی و نیازمندی دیگران نیز هستند. با کمک به نیازمندان، احساس بهتری پیدا می‌کنند.»

نتیجه این پژوهش در عین‌‌حال حاکیست که سخاوتمند و بخشنده بودن از نگاه بیولوژیکی نیز برای کودکان مزایایی زیاد دارد. براساس گزارش نتیجه این تحقیق، پژوهشگران با بررسی ضربان قلب کودکان تحت تحقیق دریافتند که آن‌ها پس از فعالیتی در زمینه‌ی کمک به دیگران، اضطراب و استرس‌شان کم‌تر می‌شود.

این پژوهشگران امیدوارند که یافته‌های‌شان به سخاوتمند بار آمدن کودکان کمک کرده و والدین به این منظور سبک فرزندپروری دل‌سوزانه و محبت‌آمیز را در پیش بگیرند.

هاستینگز می‌گوید: «قرار گرفتن در یک حس آرامش‌بخش پس از بخشش چیزی، می‌تواند رفتار سخاوتمندانه را تقویت کند و این احساس که با بخشش حس خوب آرامش به‌وجود می‌آید، ایجاد می‌شود.»

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …